Olika
typer av motorcyklar
Här
är ett försök att dela in motorcyklar i kategorier så
som jag ser det. Andra kan ha andra värderingar, men det kan lanske
fungera som vägledning för dig som börjar fundera på
det här med motorcykel. Titta också under Provkörningar.
Cross
/ enduro / off-road
Här
finns ett stort spektra från oregistrerade rena crosshojar via enduro
med belysning och annat som gör att de får köras på
allmän väg till så kallade off-road-maskiner som har instrument
lite slätare däck, pakethållare och annan lyx. Gemensamt
är ändå stora hjul, grovmönstrade däck och en
gigantisk fjädringsväg som gör att man knappt når
ner till marken när man sitter i sadeln. I regel en encylindrig motor
mellan 250 och 600 kubik.
Det här är inte
mitt område så jag avstår från att räkna
upp exempel.
Super
motard
En
fluga från Kalifornien som spridit sig över världen. Började
som en tävlingsform liknande rallycross för bilar. Man utgår
från en endorohoj och sätter på landsvägsdäck,
lite styvare fjädring och bättre bromsar för att fungera
för bus även på asfalt.
On-off-road
Det finns också större motorcyklar som lite felaktigt brukar
kallas off-road eller ibland lite bättre on-off-road. De har
en-, två, eller trecylidriga motorer mellan 600 och 1200 kubik.
Den större motorn liksom blinkers, toppkåpa och annan utrustning
som man hittar på landsvägsmotorcyklar, gör motorcykeln
för stor och tung i svår terräng. Mindre hjul, mer landsvägsanpassade
däck gör också denna typ av motorcykel till något
som för de flesta antagligen är det mest all-round man kan hitta.
Motorcykeln fungerar bra på alla typer av vägar (även
stigar, grusvägar, tjälskadade asfaltvägar). Man sitter
högt och rakt upp i sadeln vilket ger bra sikt, kontroll och bekväm
körställning i stan.
De största motorcyklarna
i gruppen brukar kallas äventyrshojar och fungerar utmärkt för
långresor med packning och passagerare oavsett om målet är
de svenska fjällen, Nordkap eller Afrika. Det finns en glidande övergång
från de mer äventyrliga hojarna till dem som har
kvar vissa attribut, men i övrigt är rena landsvägsmotorcyklar.
Exempel
på intressanta motorcyklar i denna grupp.
"Vanliga"
klassiska motorcyklar
Det finns en ganska stor mängd motorcyklar med fyrcylindrig radmotor,
sadel, styre och två hjul som ser ut på ungefär samma
sätt som motorcyklar gjorde för 10 år sedan eller mer.
En del är medvetna kopior av 80- och 90-talens muskelhojar. Andra
är smidiga och billiga standardmotorcyklar mellan 500 och 750 kubik
som är utmärkta som första motorcykel och favoriter på
körskolor.
Personligen tycker jag
detta är en ganska tråkig typ av motorcykel som bara tillverkas
efter en given mall, men visst finns det ett antal lite mer karaktärsfulla
eller på andra sätt genomtänkta lösningar som kan
vara värda att nämna.
Exempel.
Sport
/ race
Sporthojar
är osannolikt populära i Sverige. De är helt optimerade
för snabb körning på bana. De har osannolikt obekväm
körställning, är helt inkåpade för lägsta
luftmotstånd samt har närmast obefintlig sadel och fjädringskomfort.
Numera har de ofta ungefär lika många hästkrafter som
kilon torrvikt, vilket ger en närmast farligt explosiv acceleration
och en toppfart som närmar sig 300km/h.
En
sporthoj är omöjlig på långkörning och nästan
lika omöjlig i stan. Den fungerar inte speciellt bra på svenska
tjälskadade vägar och definitivt inte på grusvägar.
Den är antagligen otroligt rolig på små kurviga nyasfalterade
vägar, men sådana är oftast hastighetsbegränsade
till 70, och en sporthoj blir inte riktigt körbar förrän
över 100 när motorn börjar komma igång och fartvinden
börjar avlasta armarna.
Den är dessutom i
princip omöjlig att försäkra (kan kosta nästan lika
mycket som att köpa) eftersom ungefär var tredje sporthoj går
omkull på bana eller efter vägarna varje år.
Ändå är
de populära. Läser man forumet på Bike
tror man att alla kör extrem sporthoj.
Exempel.
Sport
/ bushoj / roadster
På 90-talet startade en trend att plocka bort kåpor och annan
”onödig” plast på kraschade sporthojar och därefter
förse dem med dubbla separata framlysen och lite högre styren.
En ny hojtyp far född – bushojen med mycket motor och som gjord
för körning i stan och på närliggande mindre asfaltvägar.
Naturligtvis hängde
motorcykeltillverkarna på och började sälja nakna kåplösa
motorcyklar. Till skillnad från de klassiska motorcyklarna jag nyss
beskrev, bygger dessa på modern teknik från sporthojarna,
men är försedda med bekvämare rakare styren och motorer
med lite bredare och mer användbart effektregister. Designen ska
gärna vara lite uppseendeväckande och tuff. Detta ger en i min
smak betydligt roligare motorcykel än både sporthojen och den
klassiska japanska radfyran.
Som vanligt finns en glidande
skala från mycket raciga nakna hojar till sådana som närmast
kan betecknas som glidare i en modern och lite sportigare design. En del
kallar sina modeller för roadster, vilket ska föra tankarna
till känslan i en enkel öppen sportbil.
Här är en bunt med exempel.
Sporttouring
På sjuttio- och åttiotalet satte man packväskor, tankväska
och vindruta eller en mer eller mindre heltäckande plastkåpa
på sin stora 750-kubikare när man skulle på långkörning.
BMW var först med att sälja en motorcykel med standardmonterad
aerodynamiskt utprovad kåpa. Sedan dess har det växt fram en
hel kategori med motorcyklar designade för bekväm långkörning,
men som också fungerar till vardags.
Typiska kännetecken
är en heltäckande kåpa, gärna med justerbart kåpglas,
löstagbara packväskor, en upprätt körställning
och bekväm sadel för två personer samt en vridstark och
relativt effektstark motor. Oavsett väder ska man klara långa
dagsetapper utan att tröttas.
I gruppen finns både
något bekvämare sporthojar som försetts med packväskor
och mer touringinriktade motorcyklar med komfort nästan i klass med
touringlok som Gold Wing.
Mina favoriter.
Extremtouring
HD har i årtionden erbjudit ett par supertouringvarianter av sina
stora glidare – försedda med stor vindruta, väskor, ryggstöd,
extraljus, kromade örnar och allt vad man i övrigt kan tänka
sig i utrustningsväg. På åttiotalet började Honda
utrusta sin mäktiga sexcylindriga Gold Wing med kåpor, väskor
och stereo och hade snart skapat en oslagbar kryssare för bekväm
långkörning. Sedan dess har det dykt upp fler alternativ, både
moderna lösningar som BMW LT och sådana som bygger på
mer traditionell glidartradition.
Perfekta om man ska förflytta
sig över kontinenter på ett bekvämt sätt, men med
bekvämligheten offrar man lite av känslan med motorcykel. Inget
man leker med på småvägar direkt.
Exempel.
Glidare
/ Custom
På
slutet av sextio- och början av sjuttiotalet blev det inne att bygga
om sina motorcyklar. Customizingen – dvs den personliga anpassningen
– innebar i USA att förse sina HD med lång framgaffel,
smalt framdäck och ett fett bakdäck, högt styre, låg
och tillbakalutad körställning och minimalt med ljuddämpning.
De japanska tillverkarna hängde så småningom på
trenden och började sälja seriebyggda ”customerade”
motorcyklar. HD-folket skrattade.
Med tiden har mycket ändrats
och idag finns en uppsjö av hojar i alla storleksklasser och varianter
från både Japan och USA (och andra länder) där en
tvåcylindring V-motor i de flesta fall är den gemensamma nämnaren.
Gärna kardan eller drivrem, fotplattor, ryggstöd samt stötstänger
och rejäla stålrörsramar. Plast och lättmetall hör
inte hemma i denna kategori.
Idag är trenden
stora eller gigantiska motorer, lågt, långt och brett. Mycket
vridmoment för att kunna glida fram på tomgångsdunk
och tillräcklig
effekt för att lämna svarta streck i asfalten vid behov.
Majoriteten av de motorcyklar
som säljs i Sverige är glidare. En avspänd körstil,
mycket känsla och en rimlig försäkringspremie är antagligen
största orsaken. Samt att de flesta som köper ny motorcykel
är över 40 år och inte längre är så intresserade
av bakhjulsåkning och acceleration vid rödljus.
Några
exempel.
Sportglidare / Power Cruisers
Sportglidare
låter kanske dumt, men hur översätter man Power Cruisers?
Det handlar i alla fall om glidare med lite mer uppskrämda motorer,
bättre bromsar, lite bättre markfrigång och ofta en lite
mer ”sportig” körställning”. En ny typ av
glidare på stark frammarsch.
Exempel.
Retro
Egentligen
är hela glidarfacket en retrotrend – man försöker
efterlikna och möjligtvis förädla känslan och utseendet
hos en gammal HD – eller ny – det är ingen större
skillnad. Med retro menar jag ändå den typ av motorcyklar som
försöker se ut som något från 60-talet utan att
ha HD som förlaga. Triumph Bonneville och Kawasakis liknande kopia
är bra exempel. Mest retro är utan tvekan Indiska Royal Enfield
som egentligen inte är en retrokopia utan ett original som fortfarande
tillverkas på 50-talsvis.
Läs mer om den liksom andra gamla godingar här.
Skoter
Det
började på 50-talet med praktiska Vespa från Italien.
Väderskydd, möjligheter att packa lite prylar och smidig i stan.
Men inte lika tuff som en ”riktig” motorcykel och de små
hjulen fungerar kanske bäst i stan. På sextiotalet byggdes
det upp en viss rivalitet mellan Mods på skotrar och Rockers på
motorcyklar.
För några år
sedan gjorde skotern en otrolig come back. Från EU-mopeder till
stora 500-kubikare som inte bara kan ta dig till jobbet utan även
runt Europa om det skulle behövas. Jag har inte provkört någon,
men det ser ut att vara praktiska pendlarmaskiner. Lite väl mycket
bil på två hjul kanske.
|