Sporttouring
Honda
ST 1300 Pan-European (170 000 kr - provkört)
Oerhört bekväm och välutrustad men ändå
lättkörd och ganska sportig touringhoj. Den har vunnit flera
test och är mitt eget val – även om slumpen spelade
in lite där. På minussidan finns hög vikt och högt
pris. Utförligare synpunkter finns på andra sidor här.
Sänkt pris 2005.
Yamaha FJR 1300A (150 000 kr - provkört)
En oerhört snabb men ändå bekväm långfärdshoj.
Lite mindre kåpa än på Pan European, vilket ger en lite
smidigare känsla men sämre väderskydd. Ställbart kåpglas.
Även ABS och packväskor är numera standard. Den har lägre
vikt vilket märks vid stillastående, men den känns samtidigt
lite ”plastigare” än Hondan.
BMW K1200GT (172 500 kr - provkört)
Sportigare körställning än Hondan och Yamahan
men ändå relativt bekväm. Känns snabbare än
ST, men i verkligheten är det faktiskt tvärt om. Hög kvalitet,
suveräna bromsar och en smidig motor som drar från låga
varv. Se min provkörningsrapport för
mer info om både FJR, GT och RT.
BMW R1150RT (156 500 kr 2004 - provkört)
Ser större ut än K1200GT, men väger mindre och
känns också lättare på vägen. Bra väderskydd
och mycket bekväm – man sitter betydligt rakare än på
GT. Motormässigt hamnar den på efterkälken i det här
sällskapet, men motorn räcker egentligen ganska bra. Lite vibrationer
har de flesta överseende med.
BMW
R1200RT (163 500 kr - Ny 2005 -
provkört)
Jag tyckte den såg mycket mystisk ut på de första
spionbilderna, men den tar sig - ser riktigt bra ut i verkligheten. Mer
effekt, mindre vibrationer, färre
kilon, bättre kåpa, en mängd praktiska finesser som hållare
för tankväska och en del annat gör en bra touringhoj ännu
bättre.
Den känns faktiskt mer som en 1200GS med större
kåpa än en modifiering av 1150RT. Ett stort lyft! Men rutan fladdrar i
vinden och den rasslar och låter lite traktorlik emellanåt på ett sätt
som inte riktigt matchar ST1300. Och den blir dyrare för
varje är
medan Honda sänker sina priser...
|