Retro
Royal
Enfield Standard / Ltd Edition (47 000 / 55 000 kr)
På femtiotalet beställde Indiska polisen/armén ett antal
tusen Royal Enfield och istället för att tillverka dem i England
byggde man en fabrik på plats. När Royal Enfield gick i konkurs
ett par årtionden senare fortsatte tillverkningen som om inget hänt
i Indien. Och så har det fortsatt. Med samma modell ytterst sparsamt
modifierad och idag med en produktion på över 30000 motorcyklar
om året. Nu importeras den istället till Europa. Den Svenska
importören har tagit fram en variant med ännu mer retrostuk.
Triumph Bonneville T100 (88 000 kr)
Nästan som på 60-talet, men med dagens tillförlitlighet.
Snygg och kul. Prestanda är säkert bättre än på
originalet, men med dagens mått lär den kännas lite väl
slö.
Triumph Thruxton 900 (90 000 kr)
Ny för 2004. En hottad Bonneville med clipon-styre, sportsadel,
lite större motor, mer effekt. Ingen praktisk pendlare eller stadshoj,
ingenting för den som gillar sport och hög effekt. Men den
har utstrålning!
Kawasaki W 650 (76 000 kr)
Kawasakin liknar nästan mer en gammal Bonneville än
Triumphs retrokopia. De som jämfört föredrar ofta Kawasakin,
men det känns naturligtvis bättre att det står Triumph
på tanken.
Ural Basic / Turist / Classic / Retro / Sportsman / Gear-up
(60 000–76 000
kr)
Ett komplett sidvagnsekipage för runt 60000! Du lär
behöva plocka isär den och byta lager och en del andra delar,
men sedan har du en outslitlig maskin som ser ut att tåla ett bombanfall.
Finns i ett flertal varianter från kamouflagemålat militärstuk
med kulsprutefästen till blankt svart med läderklädsel
i vagnen. Jag pratade med en kille på Åland som ägde
en några år gammal Ural. Lämplig marchfart var 60–70km/h
och man fick ta det försiktigt i kurvorna. Däcken var hårda
som bakelit. Men varför ha bråttom!
|