Extremtouring

Honda GL 1800A Gold Wing (230 000 kr)
Kungen på långturen. Dubbla fåtöljer instrumentpanel från en Finlandsfärja och en boxersexa på 1,8 liter som räcker mer än väl. Jag har inte provat men den sägs vara oerhört lättkörd för sin storlek. Enda nackdelen är väl prislappen och att själva motorcykelkänslan kanske försvinner någonstans på vägen. Och vad händer om man tappar balansen och tippar. Ringer räddningstjänst för bärgning?
Prissänkt 20 000 kr till 2005!

 

 

BMW K 1200LT (199 000 kr - provkört)
20 kg lättare och drygt 30 000 kr billigare än Gold Wing. När den kom var den modernare och bättre än GoldWing, men jämfört med den nya GL 1800 har den antagligen lite kvar. Oerhört bekväm, välbalanserad och full av finesser. Stereo, backväxel och inte minst hydrauliskt centralstöd imponerar. Är trots storleken mycket körbar även på krokiga vägar. Ganska prisvärd. Mer info på min provkörningssida.

 

 

H-D FLHTCUI Electra Glide Ultra Classic (242 000 kr)
Det finns ett flertal HD med väskor och stor ruta eller styrmonterad gigantisk toppkåpa. Alla ser ut som något från 60-talet och ska också göra det.

 

 

Kawasaki VN 1600 Classic Tourer (140 000 kr - Ny 2005 - provkört)
Kawasakis svar på HD touringalternativ. Betydligt billigare och antagligen på många sätt bättre. Riktigt trevlig även om jag inte vet om den platsar i det här sällskapet. Den är stor men inte gigantisk. Snarare en lättkörd glidare som är ovanligt välutrustad med snygga och smarta väskor och ruta. Lite större mootor och några andra justeringar för 2005, men modellen har funnits i många år. Yamaha har också haft en touringvariant på sin största glidare, men jag tror inte den säljs längre. Men det går naturligtvis att utrusta vilken stor glidare som helst med väskor och ruta för att få något liknande.

BMW R 1200CL (156 500 kr - provkört)
Blanda HDs och Kawasakis syn på touring med BMWs moderna teknik och vågade design och man får en sådan här. Personligen tycker jag den är lite för stor och klumpig och har lite för lite slö motor, men man sitter bekvämt. Utseendet kan diskuteras.

   
 
 
 
 
 
Tillbaka till sidan med motorcykeltyper