Mina motorcyklar
Jag har inte ägt så många motorcyklar. Men under de senaste åren har jag försökt provköra en hel del. Är roligt och vidgar vyerna en hel del.

Prov-
körningar

Provkörningar 2002–2006
Provkörningar är roligt! Det ger en möjlighet att prova hur olika motorcyklar känns i praktiken. Både som jämförelse och bekräftelse att man valt rätt och för att hitta nya köpalternativ. Det roliga med motorcyklar är att man kan byta emellanåt och få nya upplevelser.
Provkörning ger betydligt mer än att läsa tester i tidskrifter eftersom motorcyklar är så personliga. Det som är en bekväm körställning för någon är outhärdligt för en annan. Det som beskrivs som slött eller snabbt av någon kan upplevas helt annorlunda av mig. Många motorcyklar kräver en viss tillvänjning för att komma till sin rätt. De flesta här har jag bara kört kortare turer.
Observera att omdömen och pris gällde de år jag provkörde och med de referenser och erfarenheter jag hade då. Detsamma gäller betygsättningen. Notera också att den gäller med hänsyn tagen till typ av hoj. En bra glidare är inte riktigt jämförbar med en bra bushoj.

Betyg (1-10)
Aprilia ETV 1000 CapoNord (2005, 90 000 kr)
En ganska stor on/off-road, men ändå lättkörd och med mycket naturlig och avslappnad körställning. Lite hård sadel kanske. Jag gillar den här motorn - körbar på låga varv och fullt tillräckligt drag på högre. Nästan sportig känsla på högre varv. Själva motorcykeln är däremot inte så sportig - rent av trög att lägga över från en sida till den andra. Jag är inte helt överens med designen. Känns kantigt på ett lite primitivt gammaldags sätt och instrumenten är oerhört charmlösa. Kåpglaset skickar luften rakt mot hjälmen vilket blir lite jobbigt. Men den är klart prisvärd. Finns med ABS.

5
Aprilia RSV 1000 Tuono (2005, 115 000 kr)
WOW! Det här är nog det häftigaste jag provat hittills. Databladen ser inte så extremt märkvärdiga ut, men i verkligheten är det här ett vilddjur. Körställningen är något framåtlutad och känns helt rätt. Motorn drar utan problem från 3500 varv och har ett härligt ljud och temperament. Den riktigt tigger om att få varva ur. Lyder man dessa impulser blir svaret en närmast skrämmande acceleration hela vägen upp till närmare 10000 rpm. Jag förstår inte hur man lyckas få får ur så mycket effekt över hela registret. Bromsarna är lika fantastiska. Och detaljlösningarna. Finns nog inte så mycket illa att säga överhuvudtaget. Förutom att det förstås bara är en leksak för korta turer och att den knappast går att utnyttja fullt ut på vanliga vägar. Misstänker att försäkringspremien också är saftig. Men man kan inte alltid vara praktisk.

8
BMW F 650 Scarver (2003, 77 000 kr)
Liten, smidig och mopedlik. Roligt och annorlunda koncept, men blev tyvärr en besvikelse. Slö, tråkigt ljud, gång och känsla. Åtminstone när man kommer från en större hoj.
3
BMW F 650 GS (2004, 77 500 kr)
Egentligen liknande känsla som Scarver, men om man håller sig till mindre vägar och grus räcker effekten till ganska bra bara man håller den på höga varv. Kul för lek ett tag, men inte speciellt rolig vid normal körning efter vägen på låga varv.
4
BMW R 1100 S (2003, 130 000 kr)
Pigg och rolig men lite för obekväm jämfört med min R.
6
BMW R 1200 S (2006, 140 000 kr)
Vilket ljud!. Mycket underhållande på små krokiga vägar, men outhärdligt obekväm för längre turer. Definitivt inget för mig. Kändes betydligt snabbare och sportigare än det jag minns från gamla 1100S.
6
BMW R 1150 Rockster (2003, 118 000 kr)
Som min R, men med lite tuffare utseende och rakare styre. Mycket rolig att köra, visst låter den lite bättre än min också? Inget vindskydd och en vindruta skulle förstöra den fullständigt. Väskor skulle egentligen inte heller kännas rätt. Lite opraktisk med andra ord.
8

BMW R 1200 GS (2004, 128 000 kr)
Hade stora förväntningar och de infriades nog i stort. Känns lite hög och har en mer upprätt körställning än min R1150R, men den relativt låga vikten och även förhållandevis låga sitthöjden gör den ändå smidig. Motorn vibrerar mindre och känns lite kvickare även om skillnaden kanske var mindre än jag väntat. Det justerbara kåpglaset trycker undan vinden förvånansvärt bra. Marschfarter långt över motorvägsfart är nog inga problem. Hittade en skogsbilväg där jag kunde testa känslan på grus. Oerhört stabil och trygg. Läcker känsla att köra med spinnande hjul och ändå ha vad man inbillar sig :-) full kontroll. Ett mycket bra val om man vill ha en mortorcykel för långtouring när man vill uppleva mål långt utanför det asfalterade vägnätet.

9
BMW R 1150 RT (2002, 2003, 154 000 kr)
Mycket bekväm, kvalitetskänsla, häftiga bromsar. Lite hög och kåpan gör åkningen mer avskärmad från omgivningen jämfört med min R. En helt annan känsla i styret gör den mer avslappnad men samtidigt inte lika rolig på krokiga vägar.
8
BMW R1200RT (2005, 163 500 kr)
En helt ny motorcykel jämfört med 1150RT. Mer effekt, mindre vibrationer, färre kilon, bättre kåpa, en mängd praktiska finesser som hållare för tankväska och en del annat gör en bra touringhoj ännu bättre. Justerbar ruta, värmehandtag, eluttag, smarta väskor (ser bra ut även utan), tydliga instrument, bekväm köställning, bra för passagerare och fullt tillräckligt vrid och effekt. Kort sagt en genomtänkt och "omtänksam" motorcykel som har det mesta en bra touringhoj ska ha. Körmässigt känns den faktiskt mer som en 1200GS med större kåpa än en modifiering av 1150RT. Betydligt lättare och smidigare än tidigare. Men rutan fladdrar i vinden och den rasslar och låter lite traktorlik emellanåt på ett sätt som inte riktigt matchar Honda ST1300.

9

BMW R 1200 C Montauk (2004, 140 000 kr)
Inget för mig. Ganska obekväm och för mig onaturlig körställning. Man sitter i och för sig helt rakt, men fötterna är lite för långt fram vilket ger fel vinkel mot broms och växelspak under de liggande cylindrarna. Det breda och höga styret gör att armarna känns mycket långa efter en stund. Motorn låter bra på tomgång, men med lite fart finns inte mycket glidardunk kvar. Ganska slö dessutom.

4
BMW R 1200 CL (2003, 154 000 kr)
Tveksamt utseende. Mycket bekväm och förvånansvärt körbar men otymplig att vända och finmanövrera. Ganska slö.
5
BMW K 1200 GT (2003 och 2004, 173 000 kr)
GTn känns sportigare än både Yamaha FJR och Honda ST1300 som den brukar jämföras med. Körställningen är mer framåtlutad och väderskyddet sämre. Den känns betydligt piggare än min ST, men enligt siffrorna är STn något snabbare. I stan är Hondan betydligt smidigare och mer välbalanserad på grund av den mer upprätta körställningen. Motorn är tyst, vibrationsfri och kraftfull på alla varvtal. Kvalitetskänsla, fantastiska bromsar och skön sadel. Instrumentpanelen ser lite enkel ut jämfört med den på STn och kåpan har synliga svarta skruvar på insidan och saknar fack. Lite "billigt". Ska man åka två långt och bekvämt är Hondan överlägsen, men BMWn kanske kan vara roligare(?). En del tycker den ser framtung och klumpig ut, men jag tycker den är snyggare och mer "helgjuten" än både FJR och ST.

9
BMW K1200S (2006, 154 000 kr)
En närmast skräckinjagande snabb hoj. Förutom att fartegenskaperna egentligen är helt oanvändbvara i svensk trafik, trivdes jag bra på den här. Ganska bekväm och rymlig trots den relativt sportiga körställningen. Massor av finesser och säkerhetsdetaljer som justerbar fjädring, ABS och liknande. Men inget jag skulle köpa.

9
BMW K1200GT(2006, 180 000 kr)
En 1200S för touring, dvs en helt ny motorcykel jämfört med gamla GT. Lite måttligare effekt, en helt annan körställning, väskor och annat jämfört med S och mycket mer touring jämfört med gamla GT. En bättre motorcykel på alla sätt, men jag ger ändå bara en nia i betyg eftersom den inte kändes 100 rätt för mig. Lättare, snabbare, säkrare och modernare än min Pan European, men den gav en ganska "hög" känsla. Hög sittställning, hög tyngdpunkt och en känsla av tröghet och vilja att falla in i korvorna när den väl började luta. Men det kan vara en vanesak. Är nog trots allt en stark kandidat till bästa stora touringhojen just nu. Men ganska dyr, speciellt om man lägger på för justerbar fjädring och annat godis.

9

BMW K 1200 LT (2004, 193 500 kr)
En stor överraskning. Den ser ut lite som en minibuss. Stor och med en sluttande gigantisk instrumentpanel. Men när man sjunkit ner i den otroligt sköna fåtöljen känns allt ganska rätt. När man sedan kommer igång infinner sig en otrolig känsa av kontroll. Hur stadig som helst även bakom långtradare trots de stora kåpytorna. Det justerbara glaset har rak överkant och är lite lägre och bredare än på min ST1300. Man får lite mer vind på hjälmen men ser å andra sidan över glaset i alla lägen. LTn fungerar faktiskt också riktigt bra på små kurviga vägar även om den rör sig med viss värdighet.
Men det är egentligen mer bekvämt och mäktigt än roligt. Och när man kommer till vändningsmanövrer känns storleken. Styret är oerhört långt tillbakadraget och ger en känsla av skottkärra.
Motorn drar som en elmotor från 2000 varv utan protester. Helt befriad från vibrationer – jag har aldrig kännt något liknande. Men den känns ändå inte helt rätt. Jag upplever den som mycket högvarvig utan att det för den skull blir någon revolutionernade effektökning på höga varv. 2000 lägre i toppvarv och lite mer effekt (och ännu mera vrid) på lägre varv skulle kännas mer rätt på den här typen av motorcykel. Några kubik till skulle nog inte heller skada. Utan tvekan prisvärd om man jämför med Gold Wing (55000 kr dyrare) eller K1200GT och ST1300 (sportigare och billigare, men långt ifrån samma utrustningsnivå). När du stannar LTn trycker du t ex bara på en knapp för att hydrauliskt höja upp den på centralstödet! Bara det är värt en slant. Dessutom integrerade väskor, toppbox, stereo, backväxel och annat godis.

9
Buell Firebolt XB9R (2003, 130 000 kr)
Extremt snygg och liten leksak. Ett konstverk i detaljer. Hantverkskänsla men antagligen tveksam kvalitet eftersom hastighetsmätaren inte fungerade på demomaskinen. Oerhört läcker motor. Ljudet, vibrationerna och draget från låga varv är suveränt. Inte så mycket kvar på höga varv kanske, men det räcker för att ha roligt. Däremot mycket obekväm körställning och svårt att nå reglage. Lightning antagligen bekvämare och mer i min smak.
5

Buell Lightning CityX XB9SX (2005, 110 000 kr)
Egentligen samma känsla som Firebolten, men lite mer upprätt körställning. Framhjulet verkar sitta under tanken och resultatet blir att man känner sig en aning osäker, speciellt vid inbromsningar. Tyvärr ger sadeln inte något stöd bakåt vid acceleration och inte heller tanken vid inbromsning. Man glider omkring som på en tvål om man inte kniper hårt eller håller fast sig i styret. Oerhört kvicka och nervösa reaktioner. Kräver antagligen en hel del tillvänjning när man kommer från en större hoj. Instrument och reglage verkar man ha inhandlat på en leksaksaffär. Lite lustig kombination av hightech (ram, sving, hjul, bromsar), Toys 'R' Us (instrument, reglage, transparenta plastbitar) och vibrerande HD-motor.

4
HD Dyna Super Glide (2003, 150 000 kr)
Relativt bekväm, körbar och trevlig. Oerhört läckert ljud. Bromsarna är däremot märkbart dåliga, växellåda som på en gammal traktor och utseendet känns lite fantasilöst traditionellt och gammalt. Super Glide Sport har antagligen bättre bromsar. Men jag fick definitivt förståelse för dem som fastnat för HD.
7
HD Night Train (2003, 185 000 kr)
Betydligt tuffare än Super Glide. Lite mystisk körställning med både ben och armar sträckta långt fram och en stor luftburk på höger sida som gör att benet måste vinklas ut. Ganska obekväm men med tuff känsla. Läcker motor. Orimligt dyr. Om man dessutom ska komplettera med nytt avgassystem och annat som närmast är självklart på en HD, hamnar man antagligen runt 200000.
5
HD VRSCA V-Rod (2003, 220 000 kr)
Oerhört läcker. Klassisk design, men ändå rena linjer och nyskapande teknik och detaljlösningar. Bra kraft i motorn men ändå inte samma positiva överraskning som de gamla HD-motorerna. Jag hade antagligen helt olika förväntningar. Körställningen kom jag inte alls överens med. Obekväm och direkt otrevlig över 90 med ett framhjul som ville vandra egna vägar. Orimligt dyr.


6

H-D FLHRSI Road King Custom (2004, 213 000 kr)
En av de snyggaste HD-modellerna enligt mig. En sänkt "customiserad" Road King med packväskor. Provkörningen blev en besvikelse. Styret är vinklat så att handtagen nästan är längs med motorcykeln. Detta ger en oerhört obekväm vridning av handlederna. Att hålla kopplingshandtaget intryckt en längre stund är nästan smärtsamt. Trots att man sitter med mycket böjda armar lutar överkroppen bakåt på ett onaturligt sätt utan att få stöd någonstans. Redan efter några kilometer i låg fart börjar det kännas jobbigt i armarna. En annan sadel med ryggstöd är antagligen ett måste. Originalsadeln fungerar inte heller att åka två på. Den bakåtsluttande hala och smala sadeln och de högt placerade fotstöden gör åkningen obehaglig. Även med sissy/ryggstöd är man tvungen att hålla i sig i föraren. Växellådan är lika osmidig som på andra HD, men den fungerar. Motorn är läcker som på de flesta HD, men väsnas oerhört med de extramonterade V&H-rören som satt på provexet. Jag kommer inte helt överens med HDs automatist återgående blinkers. Ibland fortsätter de att blinka efter att man svängt vilket kan leda till missförstånd om det följer fler korsningar. Bromsarna fungerar sådär, men gnisslade som på ett gammalt godståg på provexet. Extremt dyr.

3

H-D XL Sportster 1200 Custom (2005, 126 000 kr)
Den nya generationen Sportster lär vara betydligt bättre än de extremt vibrerande föregångarna. Motorn är numera gummiupphängd vilket gör att motorcykeln inte vibrerar så mycket, men luftburken som ligger an mot högerbenet skakar en hel del. Trots 1200 kubik är det här en relativt liten, smal och smidig motorcykel. Ser oproportionerlig ut på bild, men är ganska snygg i verkligheten. Läckert traditionellt HD-ljud och effekten och bromsarna räcker antagligen till på en glidare, men mer än så är det knappast. Man får inte missta sig att Sportster har med sport att göra. Växlarna glider dock i riktigt smidigt för att vara HD.

 

4
H-D FLSTNI Softtail Deluxe (2005, 217 000 kr)
Klassiskt snygg stor HD som är ny för 2005. Extraljus, tvåtonslack och andra snygga detaljer gör att den sticker ut redan i originalskick. Tyvärr den vanliga HD-sjukan att man sitter svagt bakåtlutad utan ryggstöd och måste hålla i sig i styret redan i krypfart - alternativt sitta med böjda armar. Växlarna klonkar, bromsarna är klena, motorn vibrerar och låter mer än den ger - dvs precis som det ska vara på en HD?

5
H-D FLHRCI Road King Classic (2005, 200 000 kr)
Glidartouring. Bekväm körställning, ruta och snygga skinnväskor ger en glidare som fungerar att åka lite längre på. Klart skönast att köra av de HD jag provat idag. Inte något större ös i motorn och klonkiga växlingar, men skön känsla i alla fall. Ganska snygg också med klassisk stil.

7
HD VRSCB V-Rod (2005, 208 500 kr)
Egentligen samma som den V-Rod jag provade för två år sedan, men lite svartare detaljer och annat styre, lykta, m m. B-varianten är billigare och minst lika snygg tycker jag. Nästan prisvärd med HD-mått... Tror också jag föredrar det här styret. Jag tyckte i alla fall den kändes bättre den här gången än för två år sedan. Motorn är faktiskt riktigt imponerande. Läckert ljud (även om det låter mer som Porsche än HD), bra vrid och ett påtagligt skjut när den får varv. Ingen glidarmotor... Körställningen är väl OK när man vant sig och man sitter skönt i sadeln. Men det gäller att hålla i sig vid acceleration.

8
HD VRSCR Street-Rod (2005, ? kr)
Samma snygga design och detaljkänsla som V-Rod men med sportigare image och körställning. Men man sitter ganska mycket "ovanpå", med högt placerade fotpinnar och med ganska dåligt stöd både vid acceleration och inbromsning, vilket innebär att man fortfarande får "hålla i sig" en del. Trots den lite sportigt hoptryckta körställningen är det ingen sportig motorcykel. Den är lång (vändradien är gigantisk eftersom styrutslaget är litet - "garagevändningen" kräver nog en hangar). Men motorn är fantastisk! Känns piggare än V-Rod (provexet hade inte originaldämpare), men det beror kanske delvis på att den inbjuder till mer gasande. Läckert ljud, måttliga men kännbara positiva vibrationer och mer än tillräckligt med både vrid och effekt. Bättre än så här kan det nog inte bli! Den här motorn skulle jag vilja ha i en "vanlig" hoj som också fungerar att åka två på och packa! Street-Rod skulle egentligen göra sig mycket bättre utformad och utrustad som en sporttouringhoj än som den ser ut nu, där den varken är det ena eller andra.

8

Honda VTX 1300S (2004, 115 000 kr)
Rätt snygg och trevlig glidare i mellanstorlek. Smidig och lättkörd, men mycket dålig markfrigång - man får inte ha bråttom genom rondeller... Provexet hade V&H ljuddämpare(?). Mycket väsen för lite ull eller hur det var. Motorn känns minst sagt lite slö när man kommer från ST 1300. Bra växellåda. Hyffsad passagerarkomfort. Är nog trots allt lite trevligare (eller åtminstone nyare) än Yamaha XVS 1100.

6
Honda ST1300A Pan European (2002, 175 000kr)
Stor, bekväm, kraftfull men ändå relativt smidigt. Oerhört bra vindskydd och justerbart kåpglas. Känns nästan som en förvuxen mycket snabb och bekväm skoter. Motorn låter och drar från låga varv som en elmotor. Åtminstone cylinderplaceringen känns lite Guzzi! Dyr.
Detta var mina intryck efter en första provtur 2002. Mina nuvarande mer omfattande åsikter står mer om på andra sidor.
9
Honda VFR ABS (2002, 134 000 kr)
Snabb, hård och sportig jämfört med vad jag är van vid. En mycket markant effektökning när de extra ventilerna i VTEC-systemet öppnar. Lite för plötslig effektökning för att fungera bra enligt mig. Dyr.
7
Honda VTX 1800 (2005, 130 000 kr)
Den hoj som startade trenden med Power Cruisers. Jämfört med VN2000 känns VTX nästan liten och "tam". I vilket fall som helst en ganska lättkörd och snäll maskin trots den häftiga motorn. Bra bromsar, bra växellåda och avslappnad naturlig körställning. Lite kardanljud stör en aning, men det kanska kan döljas med annan ljuddämpare? Snygg är den också. Det här är definitivt en motorcykel jag skulle kunna leva med.

8

Kawasaki VN 1600 Classic (2004, 120 000 kr)
Provkörningsexet var utrustad med en vindruta, V&H-rör och skinnväskor. En helt annan och mer "fullvuxen" upplevelse än den Honda VTX 1300 jag provade strax innan. Mycket kraftfullare, bekvämare och roligare på alla sätt även om den vibrerade betydligt hårdare. Bra balans och trygg känsla. Sadel, styre och till och med fotplattorna känns rätt. Inga problem att ligga i 110 efter vägen. Smidig växellåda och mycket bra bromsar. OK att åka två på, något bekvämare än Hondan.

8
Kawasaki VN 1600 Classic Tourer (2005, 140 000 kr)
Samma som den ovan, men praktiskt utrustad med snygga hårda väskor, störtbågar, ruta samt bättre stoppad sadel, fotplattor och ryggstöd för passageraren. Tourern fick den nya 1600-motorn först 2005. Balansaxlar för mindre vibrationer och lite smidigare växellåda på köpet också sägs det. Den här gillar jag! Skön ganska mäktig känsla, men ändå lättkörd och med naturlig avslappnad körställning. Bra bromsar. De enda invändningarna är att rutan ger orolig turbulens runt hjälmen över 100 och att den kändes lite mjuk och "sladdrig" baktill med provexemplarets inställning. Lite mer tryck i motorn (en gnutta VN2000-känsla) kanske hade gjort gott. Rutan går att justera i höjdled, men jag vet inte om det påverkar turbulensen. Perfekt för avslappnad touring med måttlig packning och passagerare. Skulle nog kunna tänka mig den här.

9
Kawasaki VN 2000 (2005, 159 000 kr)
När jag provsuttit den tidigare har jag tyckt den varit groteskt stor och otymplig. Världens största serieproducerade V2-motor (2053cc, stötstänger, 103 hk, 177Nm/3200rpm). Den är gigantisk (närmare 370 kg fulltankad!). Men ändå förvånansvärt körbar, nästan "smidig" när man kommit igång och med god markfrigång i kurvorna. Det här är ingen glidare utan ett monster. Motorn drar från tomgång och saknar aldrig kraft. Den känns förvånansvärt varvvillig och dör inte av på höga varv på glidarvis utan fortsätter bara att ge mer och mer! Jag saknar en varvräknare. Inga störande vibrationer - bara tillräcklig puls för att känna att motorn lever. Bromsarna matchar cykeln bra. Fastare (sportigare) fjädring än på VN1600. Tyvärr inte riktigt samma avslappnade körställning som på VN1600. Sadeln känns inte riktigt bra och åtminstone jag sitter lite bakåtlutad (på HD-vis) och det blir jobbigt att hålla i sig med lite fartvind. Tanken är bred och man sitter mycket bredbent. Passagerarplatsen verkar inte vara någon höjdare och fotpinnarna ser ut att sitta för högt och långt fram. Totalt sett ändå en klart positiv överraskning, fantastiskt rolig att köra - men den är STOR!

8
Kawasaki KLV 1000 (2005, 105 000 kr)
Kawasakis kopia av Suzuki V-Strom. Trevlig och lättkörd. Bra ös på högre varv, men den kändes lite klen på lägre. Nästan lite enstånkavibrationer i motorn. BMW 1200GS är dyrare, men känns betydligt mer gedigen och bättre på allt.
5
Moto Guzzi V11 Naked (2002, 114 000 kr)
Äntligen dags för en Guzzi igen! Men vänta, ska man sitta så här? Obekväm är bara förnamnet. Motorn vibrerar på ett hårt sätt som får BMWn att kännas silkesmjuk. Men vilket ljud! Och vilken smidig växellåda. Någon gång skulle jag vilja ha en Guzzi igen. Men den skulle nog inte fungera som enda motorcykel.
5
Moto Guzzi Breva 1100 (2005, 120 000 kr)
Snygg design och avslappnad naturlig körställning. Men den inger inte samma känsla av hantverk och omtanke om små detaljer som de gamla V11-maskinerna. En ovanligt trevlig och lättkörd vanlig motorcykel helt enkelt. Motorn bluddrar och skakar lite på låga varv - inget överväldigande bottenvrid. Den känns betydligt tamare än den V11 Sport jag körde för ett par år sedan. Det kanske är en bättre motorcykel men inte tillräckligt spännande. En Moto Guzzi ska kännas lite brutal och häftig!
5
Yamaha FJR 1300 (2001, 128 000 kr, 2003 145 000 kr med ABS)
Bekväm, lättkörd och nästan otäckt snabb. Men samtidigt lite anonym. Motorn är oerhört bra och drar snällt från låga varv, men den vibrerar lite på höga varv och jag kan inte kalla gången läcker. Typisk radfyra. Lite hård sadel. Det känns mer som om man sitter ovanpå motorcykeln jämfört med min BMW. FJRen är en av de motorcyklar jag kan tänka mig att lägga pengar på och är därför kanske uppmärksam och kritisk i överkant. Har provkört den vid flera tillfällen men köpimpulsen infinner sig inte riktigt.
9
Yamaha BT 1100 (2002, 93 000 kr)
Ett oerhört tilltalande koncept. En läcker glidarmotor med ljud och bra vrid till en modernt designad, sportig men bekväm och lite uppseendeväckande inramning. Trevlig, snygg och mycket lättkörd. Lite mjuk och mycket kort effektregister samt lite effekt. Tänk samma idé med lite sportigare väghållning och 25 hk till.
7
Yamaha XVS 1100 Drag Star Classic (2003, 102 000 kr)
Trevlig, lättkörd. Den första glidare jag provat, så det är inte så lätt veta vilken måttstock man ska använda. Skulle kanske kunna tänka mig en glidare trots allt. Men antagligen hellre lite mer prestanda som i Road Star Warrior.
6
Yamaha FZ6 Naked (2005, 76 000 kr)
Liten och lättkörd. Liten innebär en mycket hoptryckt körställning med fotpinnarna obekvämt högt upp enligt min lite "gubbiga" refernsram. Den är körbar på lite lägre varv, men ganska klen, surrig och tråkig. På högre varv ylar den iväg med en imponerande accerleration. Men hur kul är det att ligga på 10000 varv? Varvräknaren är nästan oläsbar, däremot en tydlig digital hastighetsmätare. Reglage och annat känns lite "billiga". Man ser inget annat än sina egna armbågar i baclkspeglarna. Antagligen ett ganska bra alternativ i klassen, men inget för mig.
5

Yamaha MT-01 (2005, 135 000 kr)
Många verkar uppleva MT-01an som gigantisk stor och med en massa vibrationer. Kommer man från en ST1300 känns den ganska liten och smidig! När man sätter sig i sadeln känner man faktiskt lite likheter med FZ6 - men ett par nummer större och bekvämare. Tills man startar motorn! Här är det roligt från tomgång upp till 4000 varv! Ljud, känsla, vridmoment och vibrationer är helt rätt. Men efter 4000 rpm händer tyvärr inget mer. På en motorcykel som egentligen mest är en stor motor med lite ram omkring förväntar man sig lite mer effekt på toppen. 90 hk ur 1700 kubik skulle vara lite till och med i en personbilsmotor. Att erbjuda dyra trimsatser till en redan dyr motorcykel för att få ut lite mer ur motorn känns snålt.
Man sitter överraskande skyddad för vinden. Inte samma vindtryck i hög fart som på den lika vindskyddslösa FZ6 jag provade strax innen. Men vindtrycket i motorvägsfart är ändå jobbigt i längden. Går annars "relativt" lugnt och mjukt i landsvägs/motorvägsfart enligt mig. Motorn vibrerar och lever, men det ska den göra. Backspeglarna är däremot närmast oanvändbara på alla varv - vibrerar förtvivlat. Mycket rolig och mycket "vill ha-känsla", men den täcker inte in de användningkrav jag har på en motorcykel. Två åker man antagligen bara mycket korta sträckor. Över huvud taget inget att åka långt med. Bränsletanken är liten, sadeln är hård, det verkar vara omöjligt att hänga på ens små mjuka packväskor och vibrationerna blir nog lite jobbiga i längden. Och som andra leksak för kortare turer är den alldeles på tok för dyr.

8