Mina motorcyklar
Jag har inte ägt så många motorcyklar. Men under de senaste åren har jag försökt provköra en hel del. Är roligt och vidgar vyerna en hel del.

Honda ST 1300
Pan European

Honda ST 1300 Pan European 2002

Jag blev ägare till Hondan i slutet av januari 2004. Ingen typisk månad att slå till på motorcykel när man bor i Norrland och snön ligger djup.
En av anledningarna var att Ingela helt överraskande väckte mig en vinternatt och hade en idé. Vi skulle åka på fågelkurs på Öland till sommaren och göra resan dit på motorcykel. För att kombinera våra intressen. En strålande idé tyckte jag, även om jag var lite osäker på om jag drömt det hela när jag vaknade på morgonen. Hon hade varit mycket tydlig om att hon inte tänkte åka motorcykel tidigare.
En annan anledning var att hon aldrig gillat BMWn. Den har ju också ofrånkomligen vissa brister när det gäller skydd mot vind och väder. Ska man åka två på långtur är detta en inte oväsentlig punkt.
Den tredje anledningen var att vi råkade springa på en knallröd ny ST 1300 av årsmodell 2002 till bra pris i samband med att Marin & Fritid (tidigare återförsäljare av Honda i Umeå) hade totalutförsäljning i slutet av januari. Ingela tyckte den var mycket snygg och vi var överens om att den skulle vara mer praktisk och bekväm på långtur än BMWn. Dagen efter fick jag ett priserbjudande på Hondan och efter lite prutningsdiskussion hade den fått en ny ägare.
Det är förstås lite som att köpa grisen i säcken att slå till på en motorcykel mitt i vintern. Jag hade i och för sig provkört just en 02a ett och ett halvt år tidigare, men den hade inte satte så stora spår i minnet, mer än att den var stor, snabb och bekväm.
Helt oövertänkt var det i och för sig inte. Jag har hyfsad koll efter att ha läst de flesta tester och jämförelser med konkurrenterna Yamaha FJR, BMW R 1150 RT och K 1200 GT – både i MC-tidningar och på webben. Hondan verkar ha vunnit de flesta jämförelser och sades vara det ultimata alternativet för touring även om Yamahan kunde kännas smidigare och sportigare. Många verkade ändå föredra Hondan på kurviga vägar och prestanda är i stort sett likvärdiga. Det är mest Hondans större kåpa med bättre vindskydd som gör att den upplevs klumpigare, långsammare och mindre sportig. Förutom att den väger mer. Jag hade också provkört alla dessa under de senaste två åren.
Eftersom Hondan är min nuvarande hoj finns mina samlade intryck, modifieringar och annat under en egen knapp i menyn.