Mina motorcyklar Jag har inte ägt så många motorcyklar. Men under de senaste åren har jag försökt provköra en hel del. Är roligt och vidgar vyerna en hel del.
|
||||||||||||||||||||
Dags för motorcykel igen Efter många år, ett antal bilar, två hus och två barn, kändes det som om det var dags för en motorcykel igen. Jag hade jobbat och slitit i många år utan så mycket semester och tanke på nöjen, förutom att vi köpt en gammal båt några år innan. Båtliv kan vara mer avkopplande än något annat, men ibland saknar man att få göra något själv bara för att det är roligt. Rensa huvudet från arbetet som ibland känns stressigt och kravfyllt. Jag hade gått och drömt lite smått i ett par år och funderat på vilken typ av motorcykel som skulle vara lämplig för en återfallare. Något med känsla och personlighet, inte så mycket effekt, men lättkörd och rolig. Gärna kardan eftersom det är praktiskt. Antagligen inte någon japansk radfyra. Jag hade provkört några sådana tidigare, men de kändes ganska intetsägande. Inget habegär. Jag hade också provat en gammal Gold Wing. Mäktigt och förvånansvärt lättkört, men för stort för att riktigt ge rätt motorcykelkänsla. Jag funderade en del på en glidare. Jag gillar det klassiska utseendet hos t ex Yamaha WildStar och liknande hojar. Inget onödigt kromtyngt spektakel och definitivt inte en sådan där HD med smalt framhjul och lång framgaffel. Samtidigt ville jag ha något som var roligt på småvägar och fungerade att åka långt med. BMW kanske undrade om deras lite mystiska cruising-modell fungerar att köra. På sätt och vis tycker jag att den känns ganska häftig. Ett klart speciellt utseende som inte försöker likna en HD. Eller är den bara ful?
Våren 2001 besökte jag Two Wheels i Umeå ett antal gånger för att inspektera begagnatlagret. Sneglade lite på en BMW R 1200 C, men tyckte att prislappen var orimligt hög på en begagnad glidare. Den sympatiske säljaren Janne rekommenderade istället och erbjöd mig att prova en R 1150 R, som var billigare trots att den var ny, och en R 1150 RT som jämförelse. Jag var inte så svårövertalad.
Under hösten presenterade Yamaha den i mina ögon oerhört läckra BT 1100 Bulldog. En tvåcylindrig V-motor och en snyggt och sportigt designad motorcykel. Glidarutstrålning och V2-muller men utan skinnfransar. Och till ett rimligt pris. Den skulle jag provköra när den kom ut i handeln till nästa vår. Under
vårvintern slog Norrland MC upp portarna i tomrummet efter Lilian
Holms. Triumph, Kawasaki och Moto Guzzi! I skylten stod en röd och
silvergrå V11 Le Mans. Den skulle jag inte ha något emot!
Cykeln såg ut som ett handbyggt konstverk. En oerhörd utstrålning
oavsett om tekniken kanske var lite out of date. Men prislappen var väl
hög 129000kr! En Bulldog för 93000 var nog ett vettigare
köp trots allt. |
|
|||||||||||||||||||