Glidare / Custom

Yamaha XVS 1100 Drag Star / Classic (90 000 / 100 000 kr - provkört)
Sveriges mest sålda glidare – och mest sålda mc. Lär ha varit en av de första glidarna med hyffsad väghållning och jag tycker den har ett ganska snyggt tidlöst utseende. Men den har hängt med många år nu och finns överallt. Inte så uppseendeväckande med andra ord. Lite som att köpa en Volvo V70.

Classic har lite fetare däck, sadel och skärmar och är några tusen dyrare. Är inte säker på vilken jag gillar bättre. Lättkörd är den i alla fall. Om jag uppfattat det rätt kommer bara Classic att säljas 2005.

Finns med nästan identiskt utseende som 650-kubikare, men det tycker jag personligen är för litet. En glidare ska leverera mycket vrid på låga varv och då krävs en viss storlek.

 

 

Yamaha XV 1600A Wild Star (121 000 kr)
Stor och maffig, men lite klumpig känsla – åtminstone stillastående. Har inte kört den. Gillar motorn och drivremmen. Utstrålar en genuin lite rå känsla – inte en billig kopia av något annat även om både drivrem och stötstänger är knyckta från HD. Som jag uppfattat det säljs den som modell 2004 även 2005.

 

Honda VTX 1300S (110 000 kr - provkört)
Honda har förnyat sina glidare under de senaste åren. VTX 1300 är en något bantad VTX 1800. Båda storlekarna finns egentligen i både det "sportiga" utförandet och i den mer påklädda klassiska stilen (med större skärmar, mer krom och liknande), men i Sverige säljs bara den klassiska av 1300-kubikaren. Mer glid än power. Snygg, men jag föredrar ändå det renare utseendet hos VTX 1800.

 

 

Honda VT 750C4 Shadow (80 000 kr)
Ny design för 2004 som hämtats från VTX 1300. Kardan är också nytt för i år. Är antagligen bra nybörjarhoj, men inget jag skulle köpa.

 
 
 
 
 


Kawasaki VN 1600 Classic (122 000 kr - provkört)
Stor, snygg och bekväm. En trevlig och ganska maffig men lättkörd glidare.

 

 

 

 

Suzuki VL 1500 LC Intruder (116 000 kr)
Var för några år sedan en oerhört stor glidare, men i dagens utbud är den nästan en ”mellanklassare”. Har aldrig riktigt tilltalat mig, känns mest bara stor, men sägs vara bekväm både för en och två.

 

 

Suzuki VL 800 Volusia (85 000 kr)
Snygg ”liten” glidare med vuxet utseende.

 
 
 

Moto Guzzi California Stone (95 000 kr)
En av de enklare – renare – i Guzzis glidarfamilj California. Här handlar det inte om någon HD-kopia utan om en motorcykel med lika lång och genuin historia. Läcker motor tycker jag. Guzzi är betydligt mer körbar än de flesta andra glidare. Men utseendet är kanske lite speciellt.

 

 

 

BMW R 1200C Independent / Montauk (137 000 / 140 000 kr - provkört)
Jag tycker Independent är den snyggaste av BMWs olika glidarvarianter. Liten ruta, andra blinkers, annat färgschema och enbart en förarsadel är några av skillnaderna mot Classic.

Montauk kom hösten 2003. Fetare framdäck, bredare gaffel, dubbla lysen och en liten vindruta är några nyheter. Ganska tuff, men attributen känns mer påklistrade än på Independent.

 

 

Triumph Speedmaster (92 000 kr)
Triumph har en glidarvariant av sin Bonneville med det passande namnet America. Den finns i sin tur i en lite sportigare version med svart motor, smalare skärmar, varvräknare och lite annat. Mycket snygg tycker jag! Skulle kunna tänka mig den som andrahoj om man hade råd med sådant. Men jag har inte provkört. Inget effektmonster direkt…

 

 
 
 

Det bästa till sist? Jag är egentligen inge HD-fan, men visst har de en speciell känsla och utstrålning. Egentligen är det nog fransarna, dödskallarna och det andra runt omkring HD-myten som känns mest främmande. Plus att det mest är tuffingar med rakade huvuden eller hästsvans och ölmage – eller reklambyrånissar från Stockholm som vill bygga sin image – som kör HD. Jag hör själv vilka fördomar jag har.
Men priset då? Två hundratusen för teknik som var föråldrad på 60-talet? Tja, andrahandsvärdet är lika oöverträffat. En möjlighet att provköra sommaren 2003 fick mig att inse att jag trots allt skulle kunna tänka mig HD. Jag kanske skulle kunna platsa som reklambyrånisse…

H-D FXDXI Dyna Super Glide Sport (166 000 kr)
En av de mest körbara och enligt mig också en av de snyggaste modellerna är Dyna Super Glide Sport. Vettig placering av fotpinnarna, dubbla skivor fram och den klassiska stor Twin Cam 88-motorn. Snyggare och bättre än standrad Dyna. Skulle kunna tänka mig den om det inte vore för pengarna – 166000 kr för en simpel mc.

H-D FXDLI Dyna Low Rider (180 000 kr)
En sänkt Dyna Super Glide (standardmodellen inte Sport) med en snyggare sadel och ett annat styre tror jag. De små ändringarna gör den snyggare tycker jag, om än inte bättre. Men varför kostar den 30000 kr mer än standardmodellen?

 

H-D FLSTFI Fat Boy (206 000 kr)
Klassiskt HD-look – lite fetare än Dyna. Jag har inte provat den. Prislappen en bit över 200000 kr känns orimlig, särskilt med tanke på att man "måste" bättra på den med andra avgasrör och annat.

 

H-D FLHRSI Road King Custom (213 000 kr - provkört)
En av de smidigare och renare varianterna i HDs touringfamilj men utan väderskydd. Ny för 2004. Provkörningen blev en besvikelse. Obekväm körställning med vansinnigt vinklat styre. Jag börjar förstå varför så många bygger om sina HD. Som "råvara" är den orimligt dyr.

 

 
 
 
 
Tillbaka till sidan med motorcykeltyper