Sport / Bushoj / Streetfighter / Roadster

Jag börjar med de fyrcylindriga japanarna. Personligen tycker jag att fyrcylidriga sportiga motorcyklar i regel känns lite karaktärslösa. De mindre motorerna är ofta högvarviga med dålig kraft på låga varv. Men det är kanske delvis en fördom… Alla Japanska tillverkare har både medelstora (runt 600) och lite större (runt 1000) motorcyklar i denna kategori. Här är de mest intressanta enligt mig, men jag har inte provat så många.

Honda CB 600F Hornet / CB 900F Hornet (75 000 / 90 000 kr)
Ser lite bleka ut, men lär vara roliga, lättkörda och snabba.

600F har delvis ny design 2005. Båda har fått lägre prislapp.

Yamaha FZ6-S / FZ6 Naked (80 000-
76 000 kr - provkört)
Ny version av Fazer (som den kallas på alla marknader där inte chokladtillverkaren har ensamrätt till namnet) för 2004. Finns både med och utan toppkåpa. Den nakna ser betydligt tuffare ut men är kanske inte lika praktisk. Snygg design.

Yamaha FZS 1000 (Fazer) (102 000 kr)
1000-kubikaren är samma som tidigare. Försedd med en "gammal" R1-motor och bekvämare körställning än racehojen.

Kawasaki Z 750 / Z 1000 (80 000 /
104 000 kr)
En vasst designad bomb som slog ner i 1000-kubiksklassen 2003.

Kom även i ett lite enklare utförande som 750-kubikare till 2004.


Några lite mer spännande Europeiska busar
 

Triumph Speed Four (600) (79 000 kr)
Sticker ut betydligt mer än Japanarna. Har också den en cylinder för mycket… Men vilken tuffing!

Triumph Speed Triple (1050)
(110 000 kr - Ny 2005)
Mycket prestanda och rått utseende. Precis som det ska vara. En till stora delar ny modell till 2005 med ännu råare utseende, lite större motor och en del annat. Känns lite avhuggen.

KTM 990 Super Duke (1000)
(114 000 kr - Ny 2005)
En ny tuff landsvägs-KTM. Så mycket mer bus än så här är det nog svårt att hitta.

Ducati Monster 620ie S / 800 ie S / 1000 ie S (80 000–105 000 kr)
Läckert utseende och ljud. Den första Monstern kom redan på 90-talet och skapade genren med nakna motorcyklar där man medvetet visade ram och motorkonstruktionen utan ”förskönande” plastbitar. Jag föredrar nog de större monstren. Finns med och utan en liten kåpbit över lampan.

Ducati Monster S4R (130 000 kr)
Ett riktigt värstigmonster. Motorn från sporthojen 996.

Aprilia RSV 1000 (115 000 kr - provkört)
Aprilia har inte riktigt tilltalat mig, tills jag fick möjlighet att provköra den här. Grym helt enkelt! Fantastisk motor med karaktär (V-twin) som drar från 3500 och upp till närmare 10000 rpm med ett accceleration som nästan känns lite för häftig för mig. Suveräna bromsar, tuff design, läckra detaljer, vettig körställning, ... Finns inte så mycket mer att önska om man är ute efter en häftig street fighter.

 

MV Agusta F4 Brutale S (169 000 kr)
Namnet säger det mesta. MV Agustas racehoj i naken version, något mer civiliserad motor för att passa den mer upprätta körställningen. Dyr, snygg och exklusiv.

Benelli TNT
(140 000 kr)
Ännu brutalare och exklusivare än Brutale. En ilsken insekt med extrema detaljlösningar. Har inte sett den på riktigt.
Buell Lightning XB12S (130 000 kr - provkört)
Inte europeisk, men en buse. En stor vibrerande HD-motor i en mopedstor extrem sportram med bränsletanken i ramen och oljetanken i svingen. Vissa detaljer är rena konstverken, medan andra ser ut att vara köpta på närmaste leksaksaffär. Den är otroligt liten, trots att den är helt naken ser man inte framhjulet från förarplatsen. Sadel/tank ger dåligt stöd både vid acceleration och inbrimsning, så det krävs lite ansträngling att hålla sig på plats. Inget man vill åka längre sträckor på.

Över till den lite lugnare MC-alternativ

BMW R 850 R / R1150 R (100 000 /
117 000 kr - provkört)
R för Roadster. Snygg, smidig, prisvärd och mycket allround BMW. Komfort, väghållning, kvalitet, ABS, servobromsar, katalysator, billig försäkring och det mesta man kan önska sig i övrigt. Men 2005 känns som ett mellanår för R eftersom den inte förnyats som syskonen GS, ST och RT.

R1150 Rockster (122 000 kr - provkört)
En lite tuffare variant av roadstern. Mest utseendemässiga skillnader.

Moto Guzzi Breva V 750 / V 1100
(80 000 / 120 000 kr - provkört)
En ny generation Guzzi med ett betydligt mer civiliserat utseende och uppträdande än den gamla generationen Guzzi – men ändå absolut Guzzi. V1100 är snygg och lite annorlunda tycker jag.

Moto Guzzi V11 Café Sport (140 000 kr)
Guzzi har haft lite knagglig import till Sverige via Piaggio. Från och med hösten 2004 har Aprilia tagit över och nu tas alla modeller in igen - även de otroligt läckra "gamlingarna" V11 Sport (Naked, Le Mans och Café). Min favorit är Café med lite högre styre som förhoppningsvis gör att man sitter lite bekvämare samt en liten toppkåpa. Öhlinsdämpare och andra läckra detaljer. Mycket "vill ha-känsla" i den här.

Yamaha BT1100 Bulldog (94 000 kr - provkört)
Motorn från glidaren Drag Star i en lite sportigare inramning. Snygg, rolig och lättkörd. Den har ett läckert ljud, men lite klent varvtalsområde och visst skulle den må bra av något tiotal hästkrafter till. Ny sadel, instrument och styre är några nyheter till 2005.

Ock så slutligen ett par värstingar till
 

Yamaha MT-01 (135 000 kr - Ny 2005 - provkört)
Och här är svaret på önskningarna angående Bulldoggen. Mer motor, mer sport, mer känsla. Kanske inte snygg men otroligt grym. 1700 kubik och 150Nm vid 3750 rpm!
Mina motorcykelideal är 2 cylindrar - helst i V-form - mycket vrid, känsla och personlig stil samt körbarhet. Och utan onödigt krom, fransar, fötterna i vädret och annat som ingår i glidarstilen. Plus möjlighet att slänga på väskor och åka långt emellanåt och ta med passagerare. Tyvärr är de sista punkterna inget som stämmer med Yamahas syn på en läcker livsstilshoj. För dyr och opraktisk som enda hoj om man vill kunna åka två och ha lite packning med sig. Samma motor men i en något mindre extrem förpackning och med möjlighet att hänga på ett par väskor vid långtur och jag skulle byta bort Hondan - kanske.

HD Street Rod (? kr- Ny 2005 - provkört)
HD börjar sälja 2006 års modeller redan i år(?!). En av de mest intressanta nyheterna är Street Rod - en sportig variant av V-Rod. Huvudkänslan i designen är kvar men effekten är ökad till 120 hk och körställning och utstrålning är klart sportig mätt med HD-mått. Men det är en lång och stor motorcykel som inte har så mycket gemensamt med Buell här ovan. Otrolig motor - både ljud, vrid och effekt imponerar.

 


Tillbaka till sidan med motorcykeltyper