Sportglidare
– Power Cruisers
Honda
VTX 1800C (130 000 kr - provkört)
Startade trenden med stora effektstarka glidare. Maffig! Jag
har haft stor respekt för den här tills jag provkörde. Jag skulle vilja
kalla den lättkörd och snänn - åtminstone jämfört med bjässen VN 2000.
Tillverkas i USA så det är egentligen inte en Japansk
hoj. Prissänkt 20 000kr till 2005!
H-D V-Rod (217 500 kr - provkört)
Ut som nummer två i klassen men med siktet mot toppen.
Mycket läcker design, spännande teknik och en ruskigt stark
motor utvecklad tillsammans med Porsche. Den är mindre än väntat
i verkligheten. Lite för extrem körställning för mig.
Att behöva sitta och hålla i sig i styret är egentligen
ganska knäppt. Bara för att man ska sitta så på
en HD.
Samma
motor, en lika utstuderad design men utan att man sitter med fötterna
rakt fram vore klart intressant. (edit: Svaret heter Street
Rod) Men
priset! Nittiotusen mer än
Hondan!
Yamaha XV 1700 Road Star Warrior (155 000 kr)
Snygg, massor av utstrålning och äntligen en glidare
där man använder lite sportigare och lättare material
i ram och andra detaljer. Körställningen verkar lite obekväm
och passagerare bör man lämna hemma. Men jag skulle gärna
vilja ha den ändå. Dyr. Som jag uppfattat det tas den bara
in som modell 2004 i Sverige.
Kawasaki
VN 1600 Mean Streak (123 000 kr)
Verkar vara ett mycket vettigt alternativ. Lite mindre motor,
men samtidigt lättare och smidigare. Snygg men inte speciellt ”mean”.
Klart prisvärd. Jag har provkört en trimmad delvis ombyggd variant.
Den var däremot mean så det räckte!
Säljs
numera också som Suzuki VZ 1600 Marauder – men varför
väja en kopia när den största skillnaden är en ful
ankstjärt?
|