Sportglidare – Power Cruisers

Honda VTX 1800C (130 000 kr - provkört)
Startade trenden med stora effektstarka glidare. Maffig! Jag har haft stor respekt för den här tills jag provkörde. Jag skulle vilja kalla den lättkörd och snänn - åtminstone jämfört med bjässen VN 2000. Tillverkas i USA så det är egentligen inte en Japansk hoj. Prissänkt 20 000kr till 2005!

 


H-D V-Rod (217 500 kr - provkört)
Ut som nummer två i klassen men med siktet mot toppen. Mycket läcker design, spännande teknik och en ruskigt stark motor utvecklad tillsammans med Porsche. Den är mindre än väntat i verkligheten. Lite för extrem körställning för mig. Att behöva sitta och hålla i sig i styret är egentligen ganska knäppt. Bara för att man ska sitta så på en HD.

Samma motor, en lika utstuderad design men utan att man sitter med fötterna rakt fram vore klart intressant. (edit: Svaret heter Street Rod) Men priset! Nittiotusen mer än Hondan!

Yamaha XV 1700 Road Star Warrior (155 000 kr)
Snygg, massor av utstrålning och äntligen en glidare där man använder lite sportigare och lättare material i ram och andra detaljer. Körställningen verkar lite obekväm och passagerare bör man lämna hemma. Men jag skulle gärna vilja ha den ändå. Dyr. Som jag uppfattat det tas den bara in som modell 2004 i Sverige.


Kawasaki VN 1600 Mean Streak (123 000 kr)
Verkar vara ett mycket vettigt alternativ. Lite mindre motor, men samtidigt lättare och smidigare. Snygg men inte speciellt ”mean”. Klart prisvärd. Jag har provkört en trimmad delvis ombyggd variant. Den var däremot mean så det räckte!

Säljs numera också som Suzuki VZ 1600 Marauder – men varför väja en kopia när den största skillnaden är en ful ankstjärt?

 
 
 
 
   

Super Power Cruisers
Här är två mer inriktade på power än sport.

Kawasaki VN 2000 (159 000 kr - provkört)
Jag hade sett det här som en gigantisk glidare tills jag fick tillfälle att provköra. Det här är ingen glidare utan en brutal gigantisk supermaskin! Motorkaraktären är mer lik V-Rod än Kawasakis VN1600. Världens största serietillverkade V2-motor. Mer än nog av vrid och effekt på alla varv. Förvånansvärt körbar.


Triumph Rocket III (175 000 kr)
2,3 liters radtrea med 140 hk och 200 Nm! Noll till hundra på 2,8 sekunder enligt Triumph! Egentligen är den nog vansinnigt för stor. Personligen hade jag nog föredragit 50 kg och 500 kubik mindre. Men kul med ett alternativ till V-motorerna och visst känns den spännande. Snygga linjer förutom motorn som inte ser specielt MC-mässig ut. Rent av ful.

 
 
Tillbaka till sidan med motorcykeltyper