On-off-road

Äventyrshojar

BMW R 1200 GS (130 000 kr - Ny 2004 - provkört)
BMW 80 GS lade grunden till hela denna kategori på 80-talet. Tanken och tekniken har utvecklats sedan dess och fått många efterföljare även om många anser att BMW fortfarande är bäst. I och med BMWs nya GS (-04) är det nog också så när det gäller de större hojarna i klassen. Utan att ha ändrat så mycket på det lite udda utseendet, har man lättat motorcykeln 30 kg (samma vikt som KTM), ökat effekten med 15 hk, stoppat in en ny växellåda, ett avancerat elsystem, nya instrument och erbjuder nya flexibla packväskor. Från att ha varit en äventyrshoj för kort- och långkörning på bra och dåliga vägar har man nu också en cykel som borde klara lite svårare terräng. En av årets största motorcykelnyheter enligt mig och början på en helt ny generation BMW-boxrar.


BMW R 1150 GS Adventure (127 500 kr)
Den mest brutala äventyrshojen. För alla som planerar att åka Afrika runt eller vill se ut som om man planerar detta. Vann Bikes test med äventyrshojar 2003. Har inte kört Adventure men däremot vanliga 1150 GS som 2004 ersatts av 1200 GS.




KTM Adventure 950 (121 500 kr)
Kom sommaren 2004. En äventyrsmaskin för den som prioriterar grusrace före komfort. Samma vikt och effekt som R 1200 GS, men med betydligt sportigare karaktär. Snabb (nästan svårkört hetsig motor), robust och välbalanserad men närmast befriad från långfärdskomfort enligt en kompis som provat.



   
 
 
 
 

Ett par lite mindre hojar för asfalt, grus och lättare terräng

BMW F 650 GS / F 650 GS Dakar (79 000 / 85 000 kr - provkört)
GS är smidig och lättkörd men behöver lite varv på motorn för att bli rolig. Bäst på småvägar och lite enklare terräng. Känns lite "trång" när man kommer från större hojar. Den encylindrig motorn skulle behöva lite mer effekt.

Dakar har lite tuffare attribut, längre fjädringsväg och större framhjul som gör att den fungerar bättre vid sidan av vägen. Den ökade fjädringsvägen gör att det kan vara svårt att nå ner till marken.



Honda XL 650 V Transalp (77 000 kr)
Jag har inte provkört, men den ser lite större och bekvämare ut. Jag inbillar mig också att v-motorn är lite kraftfullare än stånkan i 650 GS. Fått lite facelift 2005.

 

 
 

Några intressanta alternativ för den som inte prioriterar off i on-off-road

Triumph Tiger (115 000 kr)
En läcker motorcykel med en läcker motor (i stort sett samma som i deras sportmaskin). Har inte kört den men den har vunnit flera test under åren. Numera standardutrustad med väskor och gjutna fälgar.

 

 

 

Honda XL 1000 Varadero (113 000 kr - 120 000 kr med ABS)
En stor och ganska tung äventyrsmaskin för vägbruk. Har inte provat.

 

 



Suzuki V-Strom DL1000 (105 000 kr - provkört)
En stor och snabb äventyrsmaskin för vägbruk. Har inte provat den här men däremot Kawasakis kopia KLV 1000 som är i stort sett samma motorcykel. Trevlig och ganska smidig. Saknar kanske lite kraft på låga varv men den har effekt så det räcker på toppen.

V-strom kom 2004 även i en mindre version (DL650 - 78 000 kr) som har samma ram och uppbyggnad i övrigt vilket gör att den ser lite stor ut i förhållande till motorstorleken.

Aprilia ETV 1000 CapoNord (90 000 kr - provkört)
En rejäl äventyrsmaskin för vägbruk. Härlig motor. Känns lite gammal i design och instrument och kåpglaset skickar vinden rakt mot hjälmen vilket blir lite jobbigt i längden. Klart prisvärd. Finns också i en 20000 kr dyrare specialversion med motorbågar, stora aluminiumväskor och lite tuffare design.

 

 
 
 
 

Några intressanta motorcyklar som tangerar denna kategori men bara är avsedda för vägar

Yamaha 900 TDM (103 000 kr)
Lite mystiskt utseende tycker många, men körmässigt lär den vara mycket trevlig. Storsäljare i Europa.

 

 

 

Ducati Multistrada 1000 DS (115 000 kr)
Ett spännande alternativ för de som vill köra Ducati på mer än fina asfaltvägar.

2005 kommer Multistrada 620. Svagare, billigare, lättare och lägre. Men i stort sett samma utseende.

 
 
Tillbaka till sidan med motorcykeltyper