|
Honda
ST 1300 Pan European, 2002
Jag
köpte Hondan mitt i vintern och tog hem den på släpvagn.
Det kändes därför lite spännande inför
vårens första provkörning. Här
kan du läsa en rapport från den.
Under vintern fördrev
jag några kvällar med att plocka bort alla kåpbitar
och installera diverse tillbehör för att förhoppningsvis
göra hojen ännu mer bekväm och praktisk. Det jag
gjort hittar du också på en separat sida – Modifieringar
– som du hittar i menyn här ovanför. På den
här sidan finns mina erfarenheter och synpunkter efter en sommar
och ca 700 mil i sadeln. Tänk på att jag skriver utifrån
att dettta är en touringmotorcykel. Den är snabb, smidig
och lätthantering, men naturligtvis tung och klumpig jämfört
med en sporthoj eller off-raodhoj. Jag beskriver sadeln som hård
och obekväm, men den är naturligtvis bättre än
på de flesta andra motorcyklar – bara inte tillräckligt
bra på en motocykel avsedd att korsa Europa.
|
Standard och DX – ABS och elruta
Pan European fanns i två varianter under de
första åren. Skillnaden är att den dyrare (DX) har
ABS-bromsar och elektriskt justerbar vindruta. Båda sakerna
är egentligen något jag skulle vilja ha även om
pristillägget mellan modellerna är i saftigaste laget.
Och eftersom jag köpte en ”gammal” lagerhoj till
utförsäljningspris fick jag ta den som den var –
vilket innebar den enklare varianten.
Jag har haft ABS-bromsar
på BMWn och ser det som en bra säkerhetsdetalj även
om jag aldrig tror mig ha haft nytta av dem – dvs jag har
aldrig märkt att ABS-funktionen använts. Men ändå.
|


|
|
När jag provkörde en Pan European 2002 var jag mycket
imponerad av den justerbara vindrutan. Från låg ruta
och fult blås till ett nästan löjligt högt
läge med vindstilla eller snarare baksug. Små justeringar
gav ganska stor skillnad i luftflödet.
På den billigare
varianten går rutan att skruva fast i två lägen,
och min misstanke var att detta skulle innebära att det blev
svårt att få en optimal inställning. Att inte kunna
ändra rutan efter väder och fart när motorcykeln
egentligen är konstruerad för detta kändes snopet.
Jag bestämde mig därför att om möjligt bygga
om till den elektriskt justerbara rutan redan innan jag provkört.
Efter en sommar
känns det som en mycket bra investering. Jag justerar läget
nästan hela tiden efter fart, vind, temperatur och passagerare.
Med rutan i högsta läget sitter jag i det närmaste
helt skyddad från vind och eventuellt regn. När jag åker
ensam eller under 90 med passagerare brukar jag sänka glaset
en aning för att se över rutan och känna lite fartvind.
Oavsett läge blåser det däremot en hel del på
passagerarplatsen. Passageraren sitter högre upp och jag tror
också att rutan kommer lite för långt bort och
får för tvär vinkel för att ge en luftficka
som sträcker sig ända till passagerarplatsen. En något
högre ruta som inte vinklas lika brant kan kanske vara en lösning,
men det känns för dyrt att köpa en ny ruta bara för
att testa.
De extra vindavvisare
jag satt på (se Modifieringar)
fungerar också utmärkt. De ger faktiskt betydligt mindre
turbulens längs kroppens sidor och på passageraren. De
övre vindavvisarna skyddar händerna helt från regn.
|
Att köra
Jag
mycket nöjd med Hondan. Den känns fortfarande lite tung
att hantera vid parkering och liknande, men så fort den rullar
är alla kilon glömda. Det är inga problem att köra
"åttor" i låg fart även med passagerare.
Körställningen gör att man har full kontroll. När
man stannar vid rödljus och liknande känns det kanske
att man måste tänka sig för lite om man har passagerare
och full packning. Det gäller att ha rätt balans om man
stannar häftigt. Men framför allt märker man tyngden
när den ska baxas in och ur garaget!
På BMWn brukade
jag ställa om fjäderförspänningen beroende på
last/passagerare, men på Hondan kör jag i stort sett
i samma läge jämt (åt det hårdare hållet).
Den känns mycket stadig (men ändå komfortabel) och
sjunker inte ner nämnvärt med passagerare på. Uppträdandet
är överhuvudtaget mycket lika vare sig man åker
ensam eller två. En stor skillnad mot BMWn som kändes
lite seg och baktung med passagerare.
Det sägs att
ST1300 har problem med svajande gång i hög fart –
speciellt med rutan i högt läge samt toppbox utan passagerare.
Enligt mig är det ett aerodynamiskt problem. Luftströmmarna
ger under vissa förutsättningar en pulserande effekt som
gör att hojen känns svajig. Den är ganska sidvindskänslig
och den turbulenta luften bakom långtradare kan också
vara lite jobbig. När det är lugnt och ingen annan trafik
som skapar ”smutsig” turbulent luft, är Hondan
hur stadig som helst oavsett hastighet (tror jag – jag har
inte testat toppfarten…). Jag tror att alla motorcyklar med
stora kåpar har liknande problem.
|
 |
|
Komfort
Förardelen
av sadeln går att sätta i tre olika lägen beroende
på benlängd och egna önskemål. Jag föredra
det lägsta läget. Sadeln känns relativt bekväm
de första milen om än lite väl hal och platt. Efter
30 mil i sadeln börjar den kännas träig och efter en
50-milsetapp undrar man om inte en träplanka skulle kännas
bekvämare. Efter att ha provsuttit fåtöljerna på
en BMW K1200LT är det nästan så att man funderar på
att investera i en eftermarknadssadel. Jag vet bara inte vad. |
Passagerare åker bra på Hondan speciellt med toppbox monterad.
Bekväm knävinkel och bra handatg även om de inte behövs
med toppboxen. Enda invändningen är sadeln som är hal
och känns hård efter en dags resa. Vi brukar lägga
en bit tankskydd (ungefär samma sak som halkskydd till mattor)
på passagerardelen. Fungerar utmärkt – passageraren
behöver inte hålla emot lika mycket vid inbromsningar utan
sitter stadigt på plats. |
 |
|
Apropå komfort vid långkörning vet jag att många
satt ”risers” (styrhöjare) på sina ST 1300.
Tidigare tyckte jag det verkade ”gubbigt” eftersom körställningen
är ganska upprätt redan som standard. Efter sommarens
långturer inser jag dock att detta är en inte oväsentlig
komfortdetalj. Jag får lite ont i tummen och handflatan efter
några tiotal mil i sträck. Eftersom kåpan lyfter
bort fartvinden blir det till synes måttliga trycket mot styret
ganska påfrestande i längden. Man är nog lite gubbe
i alla fall. :-)
|
Instrument och reglage
Det är en ganska imponerande instrumentpanel
på Hondan. Den är betydligt mer tillbakadragen (placerad
närmare föraren) än på t ex Yamaha FJR. Känns
lite bilinspirerad. Huvudinstrumenten är mycket tydliga. Till
höger om dem finns en LCD-display med klocka, tankmätare,
motortemperatur, yttertemperatur, dubbla trippmätare och dessutom
en färddator som visar bränsleförbrukning (momentant
eller snitt) och kvarvarande körsträcka innan bränslet
är slut. Det senare börjar visas automatiskt när det
börjar bli dags för tankning. Mycket praktiskt. LCD-displayen
kan däremot vara lite svår att läsa i starkt solljus.
|


|
|
Till höger finns indikerings- och varningslampor.
Till vänster finns inmatningsknappar till färddatorn/trippmätarna
och en ljusregleringsratt. Det går att reglera strålkastarna
elektriskt beroende på last. Kan också vara praktiskt
om man vill höja halvljuset en aning för att öka
uppmärksamheten dagtid. Ljuset är mycket bra med dubbla
H4-lampor och rejäla reflektorer.
Reglagen på styret ser ut och fungerar
som på de flesta motorcyklar, förutom reglaget för
vindrutan. Detta sitter bra till nära tummen på vänster
sida. Signalknappen sitter kanske lite väl lättillgängligt.
Jag har kommit åt den några gånger när jag
varit ute efter blinkersomkopplaren. Har man en stor tankväska
kan den till och med trycka in knappen vid parkeringsmanövrar.
Kopplings- och bromshandagen går att
justera. Växel och broms sitter helt rätt.
|
Motor,
växellåda och bromsar
Motorn
känns helt OK. Mycket kraft, men lite tråkigt ljud. På
låga varv viner och surrar den på ett ganska stillsamt
men föga upphetsande sätt. På högre varv råmar
den till och man märker att farten ökar, men det känns
inte så märkvärdigt om man inte råkar titta
på hastighetsmätaren. Med 0–100 på 3,5 sekunder
kan man knappast klaga på accelerationen, det är bara det
att vindskyddet tar bort fartkänslan en del. En farthållare
kanske inte vore helt fel...
Bränsleförbrukningen
är otroligt låg tycker jag. I snitt under sommaren har
den dragit 0,52 l/mil vilket till och med är mindre än BMWn.
Vid kortare körningar hemikring drar den runt 0,55–0,60
liter/mil.
Växellådan
är otroligt smidig om man växlar med lite varv, men om man
försöker smyga i en högre växel under lugn fartökning
kan det ibland smälla en del. Jag saknar en växelindikator
som t ex BMW har. Om inte annat så för att enkelt kolla
vilken växel man har i när man saktat in för stoppljus
och liknande.
Bromsarna känns
mycket förtroendeingivande, men jag har fortfarande inte riktigt
koll på hur integralbromsarna fungerar i praktiken. Det fungerar
att bara använda fotbromsen, men bromseffekten blir ändå
betydligt bättre när jag använder handbromsen. Lika
bra att fortsätta bromsa som vanligt – om inte annat så
för att behålla reflexen att alltid använda hand-
och fotbroms. |


|
|
Packa
Packväskorna
är rymliga, känns betydligt större än BMWs.
Inga problem att få in en hjälm eller ett par ryggskydd
och en jacka. Låsfunktionen är däremot lite rapplig
och det kan vara svårt att stänga dem med packning i.
När vi är två på hojen använder vi nästan
alltid toppboxen, även om den är tom. Det känns tryggt
och bekvämt med ryggstöd för passageraren och när
man stannar har man gott om plats att enkelt stuva undan hjälmar,
handskar och andra saker.
De små facken
i kåpan är mycket bra. Praktiskt att kunna ha vissa saker
lätt åtkomliga men ändå säkert förvarade;
sladdar till intercomet, platta till stödet (bra att ha vid
mjukt underlag), solglasögon, öronproppar, penna och papper,
kartblad, småpengar och liknande. I den västra låsbara
har jag mobiltelefonen och plats för en iPod för musik.
Båda är anslutna till Intercom-anläggningen. Jag
har satt eluttag i båda facken för att kunna ladda apparaterna
under körning.
Vi har varit på
två långturer med rejäl packning. På den
andra hade vi även matlagningsprylar (mat, vatten, trangia)
samt sovsäckar och tält. Allt utom tältet rymdes
i väskorna. Tältet satte vi på bagageräcket
på toppboxen. På långtur har jag även haft
en liten (16 liter) tankväska. Här
finns lite mer info om hur vi fördelar packningen.
|
Återkallelse
Honda
har gjort en återkallelse för några modifieringar. Oljetråget
lär vara svagt och byts mot ett förstärkt. Nya motorbågar,
några bussningar och några andra förstärkningar
ska göra högfartsegenskaperna stabilare (dvs motverka de så
kallade svängningarna som drabbat en del exemplar). Motorn ger ifrån
sig en del värme vilket bara är skönt under nordiska förhållanden,
men det är ett ganska omtalat problem i USAs varmare regioner –
detsamma gäller för övrigt Yamaha FJR. I återkallelsen
ingår att sätta isolering under delar av kåpan och nya
täckbitar med ventilationshål över motorbågarna
(den svarta "stötfångaren" på kåpans
sidor).
Jag kan inte påstå
att jag märker någon större skillnad före och efter,
men det känns ju bra att veta att hojen har exakt samma utförande
som den senaste modellen och att Honda bjuder på uppdateringarna.
Intercom
Intercom
har kanske inte något med motorcykeln att göra, men däremot
med motorcykelkörning rent allmänt. Är man två förhöjer
ett intercom nöjet flera steg. Roligare för båda att kunna
kommentera saker man åker förbi, diskutera resmål, bensträckningspausar
och mycket annat. Plus att föraren kan varna för gupp och annat
som kan vara bra att vara förberedd på. Vi pratar betydligt
mer på motorcykeln än i bilen.
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
 |
|
|
 |
|
|
 |
|
|
 |
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
|
|
 |
|
|
|
|
|

Detaljer som byts
vid återkallelsen. |
|
|
|
|