|
Modifieringar
Honda ST 1300 Pan European, 2002
Här är
några
modifieringar jag gjorde i väntan på våren 2004. Kan
kanske vara intressant för andra ägare av Pan European. (Texten
delvis uppdaterad senare.)
Elektriskt justerbar
vindruta
På hemsidan
för Sweden
Pan European Club såg jag att Honda erbjöd konvertering
till elektrisk ruta med en stor och ful extra strömbrytare på
styret. Pris 10000 kr plus montering(!?). Efter lite koll på andra
ST1300-forum på Internet (MSN/ST1300US
och My-mc/Honda
ST1300) upptäckte jag att en ST-ägare (Mark) själv
fixat en konverteringssats och även sålde den via Internet
(California
Scientific). Strax under 4000 kr inklusive Hondas originalomkopplare.
Klart rimligare pris. Jag slog till eftersom kitet fått många
rekommendationer i forumen.
CalSci är för övrigt en guldgruva för motorcykelägare
och i synnerhet ägare av ST1300. Massor av tips och tillbehör.
Jag var den
förste köparen i Europa så Mark var tvungen att modifiera
kitet. Kontakterna skiljer sig något åt. Leveransen tog närmare
en månad och till priset kom moms och tull, men det känns ändå
relativt prisvärt. (Bara kabelstammen för tillbehör som
jag ändå tänkt köpa kostar närmare 400 kr i
Sverige.) Förutom den tillfredsställelse det ger att ha fixat
något själv…
Kitet innehåller:
• Hondas kompletta motorsats
• Två Honda original reläer för ändlägesbrytarna
inklusive gummiupphängning
• Hondas originalomkopplare som sitter på ABS-modellen, modifierad
för att kunna anslutas till befintliga kontakter på en icke
ABS-modell
• Hondas kabelstam för tillbehör (kontakter för eluttag,
eluppvärmda handtag och radio)
• En specialtillverkad kabelhärva för anslutning av motorn
via reläer och ändlägesbrytare
Det visade sig vara ett ganska omfattande arbete att installera motorn.
Till att börja med måste alla kåpdetaljer tas bort, vilket
innebär ett par timmars jobb när man är ovan. Ett tips
är att lägga skruvarna och plastnitarna i olika påsar
och skriva ner var det ska sitta. Blir många olika skruvar och nitar
att hålla reda på annars. Alla som kan läsa anvisningar
på engelska, är noggrann och kan hantera en kabelskotång
borde kunna klara av jobbet att installera vindrutemotorn. Det värsta
jobbet är egentligen att plocka av alla plastbitarna.
Vindrutan fungerar
utmärk.
På köpet fick jag varningsblinkers, men tyvärr saknar
den nya omkopplaren den praktiska separata helljusblinken.
Praktiskt test: Rutan fungerar som väntat mycket
bra. Jag har satt sadeln i lägsta läget (justerbart i tre
lägen)
och ser igenom rutan när den är i högsta läget. Jag
upptäckte att jag ofta föredrar att ha den lite lägre
(till och med i lägsta läget) för
att känna lite vind när jag kör
ensam. Med passagerare ger det mest komfort
och minst turbulens att ha den i högsta läget. I lägre
fart är det skönt att kunna sänka ner den även
då.
Mycket lyckad modifiering!
|
|
|
Vindavvisare
Läsningen i de amerikanska ST-forumen ledde också till att jag bestämde
mig för att köpa ett par plastbitar (wind deflectors) från
CalSci när jag ändå beställde vindrutesatsen. De såg
i och för sig inte ut att vara så svåra att tillverka själv
av plexiglas – men det krävs ändå lite experimenterande
och arbete.
Over mirror
wind deflectors heter den övre delen och skyddar händerna
mot vind och regn. De fästs med tre plastnitar i den svarta plasten
under kåpglaset och är enkla att ta bort om man så önskar.
Det enda som blir kvar är tre plastnitar med samma struktur och
färg som plasten. En plastläpp som sticks in i spegelhuset
stadgar vindavvisaren.
Kanterna på plastbitarna
var enbart sågade och krävde en del filande och putsande
för att få finish men de ser överraskande bra ut på plats.
Under mirror
wind wings är motsvarande plastbit under speglarna. Dessa
lär enligt flera personer i forumen vara oerhört effektiva
för att minska turbulensen – speciellt för passageraren.
De undre plastbitarna fästs med två plastskruvar genom backspegelhusens
undersida. Tog emot lite att borra hål i plasten, men hålen
syns ju inte på undersidan.
Praktist test: Fungerar mycket bra. Med rutan i högsta
eller nästan högsta läget är det i stort sett vindstilla
på förarplatsen. Händerna är helt skyddade från
fartvind och eventuellt regn. Ingen som helst turbulens oavsett fart.
En lätt ”krusning” kan kännas på ryggen.
Utan de undre vindavvisarna blåser en ganska turbulent vind under
armarna, längs kroppens sidor och på passageraren. Ger med
andra ord en klar förbättring även om det fortfarande
blåser en hel del på passagerarplatsen.
Handtagsvärme
Jag
passade även på att beställa en gör-det-själv-sats
för handtagsvärme från USA. Jag är bortskämd
med varma handtag från BMWn, men Hondas originalkit kostar orimliga
3500 kr inklusive termostat. På BMWn duger det bra med en tvåläges
omkopplare och så fungerar det även på kitet jag köpte
för lite drygt 200 kr. Två självhäftande plastfolier
med värmetrådar att placera under befintliga handtag. Lite
kablar och en strömbrytare. Jag anslöt dem till tillbehörsuttaget
på kabelstammen som följde med vindrutan. Strömbrytaren
placerade jag i höger handskfack – snyggast så.
Det var lite problematiskt
att få av gummihandtagen. Lär gå enkelt med tryckluft,
men sådan har jag inte. Jag upptäckte att det gick att dra
av dem genom att fetta in utsidan, ta tag längst in och sedan
dra dem utanpå ungefär som man kavlar upp en skjortärm.
De är ganska elstiska. Jag klistrade fast folien med värmetråd
och smetade därefter in dem med lite silikon. Sedan var det bara
att dra tillbaka gummihandtagen, tvätta bort fettet och vänta
på att silikonet skulle stelna. Sitter som berg och värmen
fungerar bra.
Praktiskt test: Vid vårens första tur
var det +5°. Mycket skönt med värme! Nästan väl
varmt på högsta effekten. Kanske lite knöligt att komma åt
strömbrytaren i handskfacket.
Eluttag
Honda
säljer ett eluttag för 560 kr. Liknande men utan Hondas specialkontakt
för anslutning till kabelstammen jag nämnt tidigare kostar
en tiondel. För att slippa göra synlig åverkan på kåpan,
valde jag att placera ett eluttag i varje handskfack. Jag köpte
uttag på Clas Ohlson och valde vanliga cigarettändaruttag
med lock istället för de mindre 12V-uttag som annars ofta finns
på motorcyklar. Vanliga cig-uttag är bättre om man vill
ansluta laddare till t ex mobiltelefon.
Jag anslöt uttagen
till kabelstammen för tillbehör vilket innebär att de är
säkrade med originalsäkringen för tillbehör och
bara fungerar när tändningen är på eller i läge
ACC (accesories).
|
|
|
Intercom
och musik
Kommunikation
på en motorcykel kan vara lite besvärlig. Passageraren kan knacka
på föraren, använda teckenspråk eller skrika. Föraren
har lite svårare med alla dessa metoder. Lösningen heter intercom.
Jag funderade först på att skaffa ett enkelt headset från
Clas Ohlson och ansluta det till en kommunikationsradio (PMR).
Men det skulle vara trevligt med lite musik eller radio också. Det
enda ”riktiga” intercom jag hittat i Sverige är Peltor
som är ganska dyrt. Läste lite på Internet och hittade
engelska Autocom som
också är dyrt, men verkade mycket bra, antagligen det bästa
man kan köpa. När man summerar ihop alla specialkablar och detaljer
som behövs för ett komplett intercom med elanslutning, anslutning
till radio/musikapparat, mobiltelefon och PMR-radio, blir summan mycket
hög.
På ett BMW-forum
hittade jag rekommendationer på det också Engelska Tecstar
Starcom 1. Till synes samma funktioner som Autocom till ett betydligt
lägre pris. Jag slog till och beställde med en förhoppning
att kvaliteten är OK.
Kvalitetskänslan
visade sig vara bra, liksom ljudet, men jag har ännu inte testat
den under körning. Är lite orolig för att vindbruset
ska tas upp av mikrofonerna. Eller att motorcykeln ger störningar
vilket jag läst är vanligt.
Jag monterade enheten
längst bak under sadeln/pakethållaren. Elektriskt är
den ansluten direkt till batteriet via en säkring och
ett relä som aktiveras av tändningen (tog
ström från kabelstammen för tillbehör). Jag valde
denna lösning för att om möjligt undvika störningar.
Man bör undvika att dra ledningar nära tändspolarna
(kan ge ett knattrande störningsljud). Likaså kan generatorn
ge en varvtalsbunden vinande störning.
Uttagen till hjälmarna
placerade jag på vänster sida enligt bilden. Det följde
med speciella gummilock till uttagen som man också kan sätta
fast på motorcykeln. Praktiskt när man inte vill använda
intercomet. Enheten startar automatiskt när man ansluter förarens
headset.
Jag hade tänkt
placera en musikapparat (Ingelas minidisk tills vidare) och en mobiltelefon
i vänster handskfack. Tyvärr räckte inte kablarna som
följde med ända fram så jag fick köpa nya. Vanliga
3,5mm minipluggar. Jag köpte dubbelskärmad kabel till musiken
för att om möjligt skärma av störkällor. Från
minidiskspelaren har jag dragit upp en fjärrkontroll som jag fäst
med kardborreband på instrumentpanelen.
Jag har klätt
insidan av handskfacket med en bit av ett tunt liggunderlag. Både
för att göra facket mjukare mot minidisken och telefonen
och för att förhoppningsvis skydda lite från motorvärmen.
Minidisken och telefonen har jag dessutom placerat i utskurna bitar
av polyesterskum.
Mobiltelefonen har
jag ställt in så att jag kan svara med rösten. Är
lite tveksam funktion på detta och jag misstänker att det
kan vara lite problematiskt att få det att fungera under körning
med vindbrus och andra ljud. Återstår att testa i praktiken.
Hemma i garaget fungerade det i alla fall.
Monteringen av högtalare
och mikrofon i hjälmen krävde lite handarbete med nål
och tråd. I min AGV-hjälm gick det att stoppa in högtalarna
under stoppningen bakom hakbandet. Perfekt placerade vid örat,
men eftersom jag inte ville sprätta i inredningen, sydde jag fast
högtalarkabeln i tyget. På Ingelas Arai-hjälm finns
det en fördjupning vid örat precis lagom för att sätta
fast högtalarkuddarna med det medföljande kardborrefästet.
Eftersom det går att ta lös kindkuddarna i hjälmen
var det inge problem att stuva undan överflödig högtalar-
och mikrofonkabel.
Praktiskt test: Fungerar bättre än vad jag
hade vågat hoppas. Inga som helst störningar från
motorcykeln. Det går att till viss del justera ljudvolymen på intercomenheten.
Strax över minimiläget blev lagom högt för tal
vid körning. Vid högre nivå brusar intercomet en hel
del, men detta är bara hörbart vid stillastående. Och
ljudet blir som sagt för högt då. Det hörs en
gnutta vindbrus i högtalarna från den medåkandes mikrofon,
men mycket obetydligt. Definitivt inget man störs av. Fantastiskt
att kunna samtala med normal röst oavsett fart. Hörs bättre än
i bilen!
Ljudnivån från
minidisken var däremot något låg och dessutom tystande
den efter några minuters spelning. Den klarade inte vibrationerna.
Testade med sonens iPod som
gav både bättre ljudnivå och felfritt ljud. Något
att skriva upp på önskelistan. IPoden har läcker design,
hur mycket plats som helst (dessutom en hårddisk som kan användas
för lagring av digitalbilder), ett smart menysystem och spellistor
som man kan skapa i det suveräna programmet iTunes i datorn. Hela
musiksamlingen i fickan eller på hojen.

Uppdaterat: Vi
använde en iPod under en försommaren långtur. Köpte
en radiobaserad fjärrkontroll (fungerar
utan visuell kontakt) placerad på instrumentpanelen. iPoden fungerade
utmärkt hela resan. I motorvägsfart försvinner tyvärr
så mycket av ljudet att musikupplevelsen blir lidande. Fungerar
bäst upp till 90. Fjärrkontrollen är lite för liten
och plottrig för att manövreras med handskar, men fungerar
i övrigt bra. 
Telefonen fungerar
också, dvs att svara med röstkommando under körning
- men tyvärr bara vid låg fart (upp till ca 70km/h). Vid
högre fart stör antagligen fartvinden för mycket. Men
man hör åtminstone att det ringer och kan stanna vid lämpligt
tillfälle. Telefonen kopplar ner automatiskt när den som
ringer upp lägger på luren.
|
|
PMR står
för Private Mobile Radio och är en europeisk
standard för tillståndsbefriad radiokommunikation på frekvensen
446 MHz. Perfekt i skidbacken eller för kommunikation mellan
motorcyklar. Räckvidden är bara ett par kilometer så det
kan behövas mobiltelefon om man kommer ifrån varandra,
men det går utmärkt att kommunicera när man åker
i grupp eller står och väntar i någon kö. Kommunikationen är
envägs, man håller in en knapp på apparaten (eller
på styret på motorcykeln) och pratar till en eller flera
apparater som är inställda på samma frekvens. När
man släpper sändarknappen kan någon annan ta vid. |
|
 |
|
 |
|
|
|
|
|
|
Toppbox
Jag
prutade till mig en Givi Maxia
II toppbox vid köpet. Jag kompletterade med fästen, ryggstöd,
räcke och belysning från Touringbutiken.
Jag är egentligen inte så förtjust i att lasta långt
bak i en toppbox, men på långkörning kan man behöva
ett utrymme för sovsäckar, varma tröjor och annat lätt.
Eftersom vi ska iväg på fågelkurs på Öland
till sommaren, måste det också finnas plast för en tubkikare
och ett stativ. Tanken med räcket var att ha en utanpåliggande
plats för att fästa det ganska långa stativet. Ryggstödet
kan nog också vara bra på långkörning. Passageraren
kan luta sig något bakåt och ändå sitta stabilt.
Belysningen i toppboxen är
kanske ingen nödvändig detalj, men det kan kanske öka
synbarheten något och boxen är ju förberedd för
det. Egentligen är ljusrampen avsedd för bromsljuset, men
jag anslöt det även till bakljuset via två dioder och
ett effektmotstånd på ca 5 ohm (se skiss). Ljuset lyser
nu svagt med den vanliga belysningen och tänds upp till full styrka
när jag bromsar. Elektronikdetaljerna satte jag i en vanlig kopplingsdosa
som jag placerade baktill under sadeln.
Uppdaterat: Toppboxen
fungerar mycket bra. Den sitter på för det mesta eftersom den både
fungerar som ryggstöd för passageraren och är ett rymligt utrymme för
hjälmar och annat. Räcket fungerar utmärkt som bärhandtag. Utan det
skulle den vara lite svårgreppad.
Min listiga belysningslösning
fungerade utmärkt - i några dagar... Har inte orkat kolla
vad som är
problemet.
Nyckel till
handskfacket
Det
vänstra handskfacket är låsbart, vilket kan vara bra
men samtidigt mycket irriterande. Att behöva stänga av motorn
för att komma åt innehållet är inte så praktiskt.
Nycken sticker dessutom upp flera centimeter ur låset (gäller även
packväskorna) och ser ut att kunna brytas av om man är oförsiktig.
Jag lät därför
göra en nyckelkopia som jag kapade av till lämplig längd
och satte fast i en ratt jag köpt på ELFA.
Lite plastik padding säkrade nyckeln på plats i ratten.
Ser snyggt ut och gör det enkelt att öppna handskfacket när
jag vill. Jag kan låta nyckeln (ratten) sitta i jämt förutom
när jag parkerar på stan. Eftersom Hondan är försedd
med startspärr går det inte att starta motorcykeln med rattnyckeln
(och den är dessutom för kort).
|
|
|
Uppdaterat:
Ny
sadel
Efter
en sommar i sadeln har
vi kommit fram till att en ny sådan inte skulle vara dumt – sadel alltså.
Sommar också kanske. Efter en dag i sadeln har
man rejält ont i de bakre regionerna. Så borde det inte vara
på en touringmotorcykel. Problemet är att hitta en lämplig
lösning som inte kostar för mycket. Det finns flera företag
i USA som
bygger om sadlar men det är
dyrt och är
långt
borta. För att byta sadel bör man helst prova först och
det finns ingen återförsäljare i Sverige. Det finns några
Europeiska alternativ också, men lika svårt att prova för det. Jag gjorde
trots allt slag i saken och beställde
en sadel från
Top Saddlery i Frankrike. Lika osuttet, men betydligt billigare och värt
ett försök.
Den är snyggare än
originalsadeln och verkar minst lika välgjord. Den är något
mjukare stoppad men framför allt är formen mycket bättre.
Har inte åkt så långt när jag skriver det här,
men den ger troligtvis inte samma onda bak efter 30 mil. Den stoppade
kanten baktill gör förardelen
ganska kort och man hamnar något närmare tanken än tidigare.
Jag betalade 3200kr inklusive frakt för sadeln komplett med stomme som är
likvärdig
originalsadeln vilket jag tycker känns prisvärt. Top Saddlery är
dock lite knepiga att ha att göra
med. En tankväska jag beställde senare kom inte förrän efter
drygt två månader och många mail.
På önskelistan
Passageraren drabbas
av en hel del vind och turbulens. Vindrutan skyddar
föraren mycket bra, men luften som pressas åt sidan ramlar
tydligen ner på passageraren. Luftfickan som bildas är lite
för kort. Det blåser mer än på en helt kåplös
motorcykel. Jag tror att vindrutan blir lite för lodät och
långt fram i högt läge. En något högre ruta
som kan lutas mer skulle antagligen ge bättre resultat. Det finns
sådana rutor från specialicerade tillverkare. En del rutor
har en luftspalt (hål) i nederdelen vilket ska motverka undertryck
och turbulens. Det finns också företag som förespråkar
att en spalt upptill är lösningen (Laminar Lip). Inte lätt
att veta och för dyrt att köpa ny ruta utan att veta att
det blir bra.
Som jag skrev på den
allmänna sidan har jag börjat se vitsen med "risers" som
höjer styret några centimeter. Men att betala närmare
två tusen för ett par aluminiumbitar känns hutlöst
dyrt. Jag står nog ut med lite ont i tummarna...
GPS/navigator på motorcykel
tyckte jag tidigare verkade tekniknördigt i överkant – och
dyrt. Idag kostar en snabb och smidig navigator med
färgskärm mindre än 7000 kronor. Och då fungerar
den både på motorcykeln, i bilen, i båten och i skogen.
Efter förra sommarens irrfärder på småvägar
känns
det helt plötsligt som en både rolig och praktisk pryl.
Jag brukar använda MC-kartor med rödmarkerade roliga vägar,
men problemet är att hitta vägarna i verkligheten. Småvägar är
ofta bristfälligt skyltade och finns det skyltar står det
aldrig samma namn som på kartan. Skapa en rutt i navigatorn så talar
den om för dig när det är dags att svänga av. Eller
hjälper dig hitta pizzerian eller hotellet. Visst låter
det roligt för en teknikgalning. :-) |
|
|
|
Sadel
och tankskydd från TopSaddlery.
|
|
|
|
|
|
|