Provkörningar 20022006
Provkörningar är roligt! Det ger en möjlighet att prova
hur olika motorcyklar känns i praktiken. Både som jämförelse
och bekräftelse att man valt rätt och för att hitta
nya köpalternativ. Det roliga med motorcyklar är att man
kan byta emellanåt och få nya upplevelser.
Provkörning ger betydligt mer än att läsa tester i
tidskrifter eftersom motorcyklar är så personliga. Det
som är en bekväm körställning för någon
är outhärdligt för en annan. Det som beskrivs som
slött
eller snabbt av någon kan upplevas helt annorlunda av mig.
Många motorcyklar kräver en viss tillvänjning
för att komma till sin rätt. De flesta här har jag
bara kört kortare turer.
Observera att omdömen och pris gällde
de år jag
provkörde och med de referenser och erfarenheter jag hade då.
Detsamma gäller betygsättningen. Notera också att
den gäller med hänsyn tagen till typ av hoj. En bra glidare är
inte riktigt jämförbar med en bra bushoj.
|
Betyg
(1-10) |
|
Aprilia
ETV 1000 CapoNord (2005, 90 000 kr)
En ganska stor on/off-road, men ändå lättkörd
och med mycket naturlig och avslappnad körställning. Lite hård
sadel kanske. Jag gillar den här motorn - körbar på låga
varv och fullt tillräckligt drag på högre. Nästan sportig känsla
på högre varv. Själva motorcykeln är däremot inte så sportig - rent av trög att
lägga över från en sida till den andra. Jag är inte helt överens med designen.
Känns kantigt på ett lite primitivt gammaldags sätt och instrumenten är oerhört
charmlösa. Kåpglaset skickar luften rakt mot hjälmen vilket blir lite jobbigt.
Men den är klart prisvärd. Finns med ABS.
|
5 |
 |
Aprilia
RSV 1000 Tuono (2005,
115 000 kr)
WOW! Det här är nog det häftigaste jag provat hittills. Databladen
ser inte så extremt märkvärdiga ut, men i verkligheten är det här
ett vilddjur. Körställningen är något framåtlutad och känns helt
rätt. Motorn drar utan problem från
3500 varv och har ett härligt ljud och temperament. Den riktigt
tigger om att få varva ur. Lyder man dessa impulser blir svaret en
närmast skrämmande acceleration hela vägen upp till närmare 10000
rpm. Jag förstår inte hur man lyckas få får ur så mycket effekt över
hela registret. Bromsarna är lika fantastiska. Och detaljlösningarna. Finns
nog inte så mycket illa att säga överhuvudtaget. Förutom att det
förstås bara är en leksak för korta turer och att den knappast går
att utnyttja fullt ut på vanliga
vägar. Misstänker att försäkringspremien också är saftig. Men
man kan inte alltid vara praktisk.
|
8 |
 |
BMW
F 650 Scarver (2003, 77 000 kr)
Liten, smidig och mopedlik. Roligt och annorlunda koncept, men blev
tyvärr en besvikelse. Slö, tråkigt ljud, gång
och känsla. Åtminstone när man kommer från en
större hoj.
|
3 |
 |
BMW
F 650 GS (2004, 77 500 kr)
Egentligen liknande känsla som Scarver, men om man håller
sig till mindre vägar och grus räcker effekten till ganska
bra bara man håller den på höga varv. Kul för
lek ett tag, men inte speciellt rolig vid normal körning efter
vägen på låga varv. |
4 |
 |
BMW
R 1100 S (2003, 130 000 kr)
Pigg och rolig men lite för obekväm jämfört med
min R.
|
6 |
 |
BMW R 1200 S (2006, 140 000 kr)
Vilket ljud!. Mycket underhållande på små krokiga vägar, men outhärdligt obekväm för längre turer. Definitivt inget för mig. Kändes betydligt snabbare och sportigare än det jag minns från gamla 1100S.
|
6
|
 |
BMW
R 1150 Rockster (2003, 118 000 kr)
Som min R, men med lite tuffare utseende och rakare styre. Mycket
rolig att köra, visst låter den lite bättre än
min också? Inget vindskydd och en vindruta skulle förstöra
den fullständigt. Väskor skulle egentligen inte heller kännas
rätt. Lite opraktisk med andra ord.
|
8 |
 |
BMW
R 1200 GS (2004, 128 000 kr)
Hade stora förväntningar och de infriades nog i stort.
Känns lite hög och har en mer upprätt körställning
än min R1150R, men den relativt låga vikten och även
förhållandevis låga sitthöjden gör den
ändå smidig. Motorn vibrerar mindre och känns lite
kvickare även om skillnaden kanske var mindre än jag väntat.
Det justerbara kåpglaset trycker undan vinden förvånansvärt
bra. Marschfarter långt över motorvägsfart är
nog inga problem. Hittade en skogsbilväg där jag kunde
testa känslan på grus. Oerhört stabil och trygg.
Läcker känsla att köra med spinnande hjul och ändå
ha vad man inbillar sig :-) full kontroll. Ett mycket bra val om
man vill ha en mortorcykel för långtouring när man
vill uppleva mål långt utanför det asfalterade
vägnätet.
|
9 |
 |
BMW
R 1150 RT (2002, 2003, 154 000 kr)
Mycket bekväm, kvalitetskänsla, häftiga bromsar. Lite
hög och kåpan gör åkningen mer avskärmad
från omgivningen jämfört med min R. En helt annan
känsla i styret gör den mer avslappnad men samtidigt inte
lika rolig på krokiga vägar.
|
8 |
 |
BMW
R1200RT (2005, 163 500 kr)
En helt ny motorcykel jämfört med 1150RT. Mer effekt, mindre
vibrationer, färre kilon, bättre kåpa,
en mängd praktiska finesser som hållare för tankväska
och en del annat gör en bra touringhoj ännu bättre.
Justerbar ruta, värmehandtag,
eluttag, smarta väskor (ser bra ut även utan), tydliga
instrument, bekväm köställning, bra för passagerare
och fullt tillräckligt
vrid och effekt. Kort sagt en genomtänkt och "omtänksam" motorcykel
som har det mesta en bra touringhoj ska ha. Körmässigt känns
den faktiskt mer som en 1200GS med större
kåpa än
en modifiering av 1150RT. Betydligt lättare och smidigare än tidigare.
Men rutan fladdrar i vinden och den rasslar och låter
lite traktorlik emellanåt
på ett
sätt som inte riktigt matchar Honda ST1300.
|
9 |
 |
BMW
R 1200 C Montauk (2004, 140 000 kr)
Inget för mig. Ganska obekväm och för mig onaturlig
körställning. Man sitter i och för sig helt rakt,
men fötterna är lite för långt fram vilket
ger fel vinkel mot broms och växelspak under de liggande cylindrarna.
Det breda och höga styret gör att armarna känns mycket
långa efter en stund. Motorn låter bra på tomgång,
men med lite fart finns inte mycket glidardunk kvar. Ganska slö
dessutom.
|
4 |
 |
BMW
R 1200 CL (2003, 154 000 kr)
Tveksamt utseende. Mycket bekväm och förvånansvärt
körbar men otymplig att vända och finmanövrera. Ganska
slö.
|
5 |
 |
BMW
K 1200 GT (2003 och 2004, 173 000 kr)
GTn känns sportigare än både Yamaha FJR och Honda
ST1300 som den brukar jämföras med. Körställningen
är mer framåtlutad och väderskyddet sämre. Den
känns betydligt piggare än min ST, men enligt siffrorna
är STn något snabbare. I stan är Hondan betydligt
smidigare och mer välbalanserad på grund av den mer upprätta
körställningen. Motorn är tyst, vibrationsfri och kraftfull
på alla varvtal. Kvalitetskänsla, fantastiska bromsar och
skön sadel. Instrumentpanelen ser lite enkel ut jämfört
med den på STn och kåpan har synliga svarta skruvar på
insidan och saknar fack. Lite "billigt". Ska man åka
två långt och bekvämt är Hondan överlägsen,
men BMWn kanske kan vara roligare(?). En del tycker den ser framtung
och klumpig ut, men jag tycker den är snyggare och mer "helgjuten"
än både FJR och ST.
|
9 |
 |
BMW K1200S (2006, 154 000 kr)
En närmast skräckinjagande snabb hoj. Förutom att fartegenskaperna egentligen är helt oanvändbvara i svensk trafik, trivdes jag bra på den här. Ganska bekväm och rymlig trots den relativt sportiga körställningen. Massor av finesser och säkerhetsdetaljer som justerbar fjädring, ABS och liknande. Men inget jag skulle köpa.
|
9
|
 |
BMW K1200GT(2006, 180 000 kr)
En 1200S för touring, dvs en helt ny motorcykel jämfört med gamla GT. Lite måttligare effekt, en helt annan körställning, väskor och annat jämfört med S och mycket mer touring jämfört med gamla GT. En bättre motorcykel på alla sätt, men jag ger ändå bara en nia i betyg eftersom den inte kändes 100 rätt för mig. Lättare, snabbare, säkrare och modernare än min Pan European, men den gav en ganska "hög" känsla. Hög sittställning, hög tyngdpunkt och en känsla av tröghet och vilja att falla in i korvorna när den väl började luta. Men det kan vara en vanesak. Är nog trots allt en stark kandidat till bästa stora touringhojen just nu. Men ganska dyr, speciellt om man lägger på för justerbar fjädring och annat godis.
|
9
|
 |
BMW
K 1200 LT (2004, 193 500 kr)
En stor överraskning. Den ser ut lite som en minibuss. Stor
och med en sluttande gigantisk instrumentpanel. Men när man
sjunkit ner i den otroligt sköna fåtöljen känns
allt ganska rätt. När man sedan kommer igång infinner
sig en otrolig känsa av kontroll. Hur stadig som helst även
bakom långtradare trots de stora kåpytorna. Det justerbara
glaset har rak överkant och är lite lägre och bredare
än på min ST1300. Man får lite mer vind på
hjälmen men ser å andra sidan över glaset i alla
lägen. LTn fungerar faktiskt också riktigt bra på
små kurviga vägar även om den rör sig med viss
värdighet. Men
det är egentligen mer bekvämt och mäktigt än
roligt. Och när man kommer till vändningsmanövrer
känns storleken. Styret är oerhört långt tillbakadraget
och ger en känsla av skottkärra.
Motorn drar som
en elmotor från 2000 varv utan protester. Helt befriad från
vibrationer – jag har aldrig kännt något liknande.
Men den känns ändå inte helt rätt. Jag upplever
den som mycket högvarvig utan att det för den skull blir
någon revolutionernade effektökning på höga
varv. 2000 lägre i toppvarv och lite mer effekt (och ännu
mera vrid) på lägre varv skulle kännas mer rätt
på den här typen av motorcykel. Några kubik till
skulle nog inte heller skada. Utan tvekan prisvärd om man jämför
med Gold Wing (55000 kr dyrare) eller K1200GT och ST1300 (sportigare
och billigare, men långt ifrån samma utrustningsnivå).
När du stannar LTn trycker du t ex bara på en knapp för
att hydrauliskt höja upp den på centralstödet! Bara
det är värt en slant. Dessutom integrerade väskor,
toppbox, stereo, backväxel och annat godis.
|
9 |
 |
Buell
Firebolt XB9R (2003, 130 000 kr)
Extremt snygg och liten leksak. Ett konstverk i detaljer. Hantverkskänsla
men antagligen tveksam kvalitet eftersom hastighetsmätaren inte
fungerade på demomaskinen. Oerhört läcker motor. Ljudet,
vibrationerna och draget från låga varv är suveränt.
Inte så mycket kvar på höga varv kanske, men det
räcker för att ha roligt. Däremot mycket obekväm
körställning och svårt att nå reglage. Lightning
antagligen bekvämare och mer i min smak. |
5 |
 |
Buell
Lightning CityX XB9SX (2005, 110 000 kr)
Egentligen samma känsla som Firebolten, men lite mer upprätt
körställning. Framhjulet verkar sitta under tanken och
resultatet blir att man känner sig en aning osäker, speciellt
vid inbromsningar. Tyvärr
ger sadeln inte något stöd bakåt vid acceleration
och inte heller tanken vid inbromsning. Man glider omkring som
på en tvål om man
inte kniper hårt eller håller fast sig i styret. Oerhört
kvicka och nervösa reaktioner. Kräver antagligen en hel
del tillvänjning
när man kommer från en större hoj. Instrument och
reglage verkar man ha inhandlat på en leksaksaffär.
Lite lustig kombination av hightech (ram, sving, hjul, bromsar),
Toys 'R' Us (instrument, reglage, transparenta plastbitar) och
vibrerande HD-motor.
|
4 |
 |
HD
Dyna Super Glide (2003, 150 000 kr)
Relativt bekväm, körbar och trevlig. Oerhört läckert
ljud. Bromsarna är däremot märkbart dåliga, växellåda
som på en gammal traktor och utseendet känns lite fantasilöst
traditionellt och gammalt. Super Glide Sport har antagligen bättre
bromsar. Men jag fick definitivt förståelse för dem
som fastnat för HD. |
7 |
 |
HD
Night Train (2003, 185 000 kr)
Betydligt tuffare än Super Glide. Lite mystisk körställning
med både ben och armar sträckta långt fram och en
stor luftburk på höger sida som gör att benet måste
vinklas ut. Ganska obekväm men med tuff känsla. Läcker
motor. Orimligt dyr. Om man dessutom ska komplettera med nytt avgassystem
och annat som närmast är självklart på en HD,
hamnar man antagligen runt 200000. |
5 |
 |
HD
VRSCA V-Rod (2003, 220 000 kr)
Oerhört läcker. Klassisk design, men ändå rena
linjer och nyskapande teknik och detaljlösningar. Bra kraft i
motorn men ändå inte samma positiva överraskning som
de gamla HD-motorerna. Jag hade antagligen helt olika förväntningar.
Körställningen kom jag inte alls överens med. Obekväm
och direkt otrevlig över 90 med ett framhjul som ville vandra
egna vägar. Orimligt dyr.
|
6
|
 |
H-D
FLHRSI Road King Custom (2004, 213 000 kr)
En av de snyggaste HD-modellerna enligt mig. En sänkt
"customiserad" Road King med packväskor. Provkörningen
blev en besvikelse. Styret är vinklat så att handtagen
nästan är längs med motorcykeln. Detta ger en oerhört
obekväm vridning av handlederna. Att hålla kopplingshandtaget
intryckt en längre stund är nästan smärtsamt.
Trots att man sitter med mycket böjda armar lutar överkroppen
bakåt på ett onaturligt sätt utan att få
stöd någonstans. Redan efter några kilometer i
låg fart börjar det kännas jobbigt i armarna. En
annan sadel med ryggstöd är antagligen ett måste.
Originalsadeln fungerar inte heller att åka två på.
Den bakåtsluttande hala och smala sadeln och de högt
placerade fotstöden gör åkningen obehaglig. Även
med sissy/ryggstöd är man tvungen att hålla i sig
i föraren. Växellådan är lika osmidig som på
andra HD, men den fungerar. Motorn är läcker som på
de flesta HD, men väsnas oerhört med de extramonterade
V&H-rören som satt på provexet. Jag kommer inte helt
överens med HDs automatist återgående blinkers.
Ibland fortsätter de att blinka efter att man svängt vilket
kan leda till missförstånd om det följer fler korsningar.
Bromsarna fungerar sådär, men gnisslade som på
ett gammalt godståg på provexet. Extremt dyr.
|
3 |
 |
H-D
XL Sportster 1200 Custom (2005,
126 000 kr)
Den nya generationen Sportster lär vara betydligt
bättre än de extremt vibrerande föregångarna. Motorn är
numera gummiupphängd vilket gör att motorcykeln inte
vibrerar så mycket, men luftburken som ligger an mot
högerbenet
skakar en hel del. Trots 1200 kubik
är det här en relativt liten, smal och smidig motorcykel.
Ser oproportionerlig ut på bild, men är ganska
snygg i verkligheten. Läckert traditionellt HD-ljud och
effekten och bromsarna räcker antagligen till på en glidare,
men mer än så är det knappast. Man får inte missta sig att
Sportster har med sport att göra. Växlarna glider dock i riktigt
smidigt för att vara HD.
|
4 |
 |
H-D
FLSTNI Softtail Deluxe (2005,
217 000 kr)
Klassiskt snygg stor HD som är ny för 2005. Extraljus,
tvåtonslack och andra snygga detaljer gör att den sticker ut
redan i originalskick. Tyvärr den vanliga HD-sjukan att man sitter
svagt bakåtlutad utan ryggstöd och måste hålla i sig i styret
redan i krypfart - alternativt sitta med böjda armar. Växlarna
klonkar, bromsarna är klena, motorn vibrerar och låter mer
än den ger - dvs precis som det ska vara på en HD?
|
5 |
 |
H-D
FLHRCI Road King Classic (2005,
200 000 kr)
Glidartouring. Bekväm körställning,
ruta och snygga skinnväskor ger en glidare som fungerar att åka
lite längre på. Klart skönast att köra av de HD jag provat idag.
Inte något större ös i motorn och klonkiga
växlingar, men skön känsla i alla fall. Ganska
snygg också med klassisk stil.
|
7 |
 |
HD
VRSCB V-Rod (2005, 208 500 kr)
Egentligen samma som den V-Rod jag provade för två år sedan, men lite svartare
detaljer och annat styre, lykta, m m. B-varianten är billigare och
minst lika snygg tycker jag. Nästan prisvärd med HD-mått... Tror också jag föredrar
det här styret. Jag tyckte i alla fall den kändes bättre den här gången än för
två år sedan. Motorn är faktiskt riktigt imponerande. Läckert
ljud (även
om det låter mer som Porsche än HD), bra vrid och ett
påtagligt skjut när den får varv. Ingen glidarmotor...
Körställningen är väl OK när man vant sig
och man sitter skönt i sadeln. Men det gäller
att hålla
i sig vid acceleration.
|
8 |
 |
HD
VRSCR Street-Rod (2005, ? kr)
Samma snygga design och detaljkänsla som V-Rod men med sportigare image
och körställning. Men man sitter ganska mycket "ovanpå",
med högt placerade fotpinnar och med ganska dåligt stöd både
vid acceleration och inbromsning, vilket innebär att man fortfarande får "hålla
i sig" en del. Trots den lite sportigt hoptryckta körställningen är
det ingen sportig motorcykel. Den är lång (vändradien är
gigantisk eftersom styrutslaget är litet - "garagevändningen" kräver
nog en hangar). Men motorn är fantastisk! Känns piggare än
V-Rod (provexet hade inte originaldämpare), men det beror kanske delvis
på att
den inbjuder till mer gasande. Läckert ljud, måttliga men kännbara
positiva vibrationer och mer än tillräckligt med både vrid och
effekt. Bättre än så här kan det nog inte bli! Den här
motorn skulle jag vilja ha i en "vanlig" hoj som också fungerar
att åka
två på och packa! Street-Rod skulle egentligen göra sig mycket
bättre utformad och utrustad som en sporttouringhoj än som den ser
ut nu, där den varken är det ena eller andra.
|
8 |
 |
Honda
VTX 1300S (2004, 115 000 kr)
Rätt snygg och trevlig glidare i mellanstorlek. Smidig
och lättkörd, men mycket dålig markfrigång
- man får inte ha bråttom genom rondeller... Provexet
hade V&H ljuddämpare(?). Mycket väsen för
lite ull eller hur det var. Motorn känns minst sagt lite
slö
när man kommer från ST 1300. Bra växellåda.
Hyffsad passagerarkomfort. Är nog trots allt lite trevligare
(eller åtminstone nyare) än Yamaha XVS 1100. |
6 |
 |
Honda
ST1300A Pan European (2002, 175 000kr)
Stor, bekväm, kraftfull men ändå relativt smidigt.
Oerhört bra vindskydd och justerbart kåpglas. Känns
nästan som en förvuxen mycket snabb och bekväm skoter.
Motorn låter och drar från låga varv som en elmotor.
Åtminstone cylinderplaceringen känns lite Guzzi! Dyr.
Detta var mina intryck
efter en första provtur 2002. Mina nuvarande mer omfattande åsikter
står mer om på andra sidor. |
9 |
 |
Honda
VFR ABS (2002, 134 000 kr)
Snabb, hård och sportig jämfört med vad jag är
van vid. En mycket markant effektökning när de extra ventilerna
i VTEC-systemet öppnar. Lite för plötslig effektökning
för att fungera bra enligt mig. Dyr. |
7 |
 |
Honda
VTX 1800 (2005, 130 000 kr)
Den hoj som startade trenden med Power Cruisers. Jämfört
med VN2000 känns VTX nästan liten och "tam".
I vilket fall som helst en ganska lättkörd och snäll
maskin trots den häftiga motorn. Bra bromsar,
bra växellåda och avslappnad naturlig körställning.
Lite kardanljud stör en aning, men det kanska kan döljas
med annan ljuddämpare? Snygg
är den också. Det här är definitivt en motorcykel
jag skulle kunna leva med.
|
8 |
 |
Kawasaki
VN 1600 Classic (2004, 120 000 kr)
Provkörningsexet var utrustad med en vindruta, V&H-rör
och skinnväskor. En helt annan och mer "fullvuxen"
upplevelse än den Honda VTX 1300 jag provade strax innan.
Mycket kraftfullare, bekvämare och roligare på alla
sätt
även om den vibrerade betydligt hårdare. Bra balans
och trygg känsla. Sadel, styre och till och med fotplattorna
känns
rätt.
Inga problem att ligga i 110 efter vägen. Smidig växellåda
och mycket bra bromsar. OK att åka två på, något
bekvämare än Hondan.
|
8 |
 |
Kawasaki
VN 1600 Classic Tourer (2005, 140 000 kr)
Samma som den ovan, men praktiskt utrustad med snygga
hårda väskor, störtbågar, ruta samt bättre
stoppad sadel, fotplattor och ryggstöd för passageraren.
Tourern fick den nya 1600-motorn först 2005. Balansaxlar för
mindre vibrationer och lite smidigare växellåda på köpet
också
sägs det. Den här gillar jag! Skön ganska mäktig
känsla, men ändå
lättkörd och med naturlig avslappnad körställning.
Bra bromsar. De enda invändningarna
är att rutan ger orolig turbulens runt hjälmen över
100 och att den kändes lite mjuk och "sladdrig" baktill med
provexemplarets inställning. Lite mer tryck i motorn (en gnutta
VN2000-känsla) kanske hade gjort gott. Rutan går
att justera i höjdled, men jag vet inte om det påverkar
turbulensen. Perfekt för avslappnad touring med måttlig packning
och passagerare. Skulle nog kunna tänka mig den här.
|
9 |
 |
Kawasaki
VN 2000 (2005, 159 000 kr)
När jag provsuttit den tidigare har jag tyckt den
varit groteskt stor och otymplig. Världens största
serieproducerade V2-motor (2053cc, stötstänger, 103
hk, 177Nm/3200rpm). Den
är gigantisk (närmare 370 kg fulltankad!). Men ändå förvånansvärt
körbar, nästan "smidig" när man kommit
igång och med god markfrigång
i kurvorna. Det här är ingen glidare utan ett monster.
Motorn drar från tomgång och saknar aldrig kraft.
Den känns förvånansvärt
varvvillig och dör inte av på höga varv på glidarvis
utan fortsätter
bara att ge mer och mer! Jag saknar en varvräknare. Inga störande
vibrationer - bara tillräcklig puls för att känna att motorn
lever. Bromsarna matchar cykeln bra. Fastare (sportigare) fjädring än
på VN1600. Tyvärr
inte riktigt samma avslappnade körställning
som på VN1600. Sadeln känns inte riktigt bra och åtminstone
jag sitter lite bakåtlutad
(på HD-vis)
och det blir jobbigt att hålla i sig med lite fartvind.
Tanken
är bred och man sitter mycket bredbent. Passagerarplatsen
verkar inte vara någon höjdare och fotpinnarna ser ut att sitta
för högt och långt fram. Totalt sett ändå en klart positiv överraskning,
fantastiskt rolig att köra - men den är STOR!
|
8 |
 |
Kawasaki
KLV 1000 (2005, 105 000 kr)
Kawasakis kopia av Suzuki V-Strom. Trevlig och lättkörd.
Bra ös på högre varv, men den kändes lite klen på lägre. Nästan
lite enstånkavibrationer i motorn. BMW 1200GS är dyrare, men
känns betydligt mer gedigen och bättre på allt. |
5 |
 |
Moto
Guzzi V11 Naked (2002, 114 000 kr)
Äntligen dags för en Guzzi igen! Men vänta, ska man
sitta så här? Obekväm är bara förnamnet.
Motorn vibrerar på ett hårt sätt som får BMWn
att kännas silkesmjuk. Men vilket ljud! Och vilken smidig växellåda.
Någon gång skulle jag vilja ha en Guzzi igen. Men den
skulle nog inte fungera som enda motorcykel. |
5 |
 |
Moto
Guzzi Breva 1100 (2005, 120 000 kr)
Snygg design och avslappnad naturlig körställning. Men den inger inte
samma känsla av hantverk och omtanke om små detaljer som de gamla
V11-maskinerna. En ovanligt trevlig och lättkörd vanlig motorcykel
helt enkelt. Motorn bluddrar och skakar lite på låga varv - inget överväldigande
bottenvrid. Den känns betydligt tamare än den V11 Sport jag körde
för ett par år sedan. Det kanske är en bättre motorcykel
men inte tillräckligt spännande. En Moto Guzzi ska kännas lite
brutal och häftig! |
5 |
 |
Yamaha
FJR 1300 (2001, 128 000 kr, 2003 145 000 kr med ABS)
Bekväm, lättkörd och nästan otäckt snabb.
Men samtidigt lite anonym. Motorn är oerhört bra och drar
snällt från låga varv, men den vibrerar lite på
höga varv och jag kan inte kalla gången läcker. Typisk
radfyra. Lite hård sadel. Det känns mer som om man sitter
ovanpå motorcykeln jämfört med min BMW. FJRen är
en av de motorcyklar jag kan tänka mig att lägga pengar
på och är därför kanske uppmärksam och kritisk
i överkant. Har provkört den vid flera tillfällen men
köpimpulsen infinner sig inte riktigt. |
9 |
 |
Yamaha
BT 1100 (2002, 93 000 kr)
Ett oerhört tilltalande koncept. En läcker glidarmotor med
ljud och bra vrid till en modernt designad, sportig men bekväm
och lite uppseendeväckande inramning. Trevlig, snygg och mycket
lättkörd. Lite mjuk och mycket kort effektregister samt
lite effekt. Tänk samma idé med lite sportigare väghållning
och 25 hk till. |
7 |
 |
Yamaha
XVS 1100 Drag Star Classic (2003, 102 000 kr)
Trevlig, lättkörd. Den första glidare jag provat, så
det är inte så lätt veta vilken måttstock man
ska använda. Skulle kanske kunna tänka mig en glidare trots
allt. Men antagligen hellre lite mer prestanda som i Road Star Warrior.
|
6 |
 |
Yamaha
FZ6 Naked (2005,
76 000 kr)
Liten och lättkörd. Liten innebär en mycket hoptryckt körställning med fotpinnarna
obekvämt högt upp enligt min lite "gubbiga" refernsram. Den är körbar på lite
lägre varv, men ganska klen, surrig och tråkig. På högre varv ylar den iväg med
en imponerande accerleration. Men hur kul är det att ligga på 10000 varv? Varvräknaren
är nästan oläsbar, däremot en tydlig digital hastighetsmätare. Reglage och annat
känns lite "billiga". Man ser inget annat än sina egna armbågar i baclkspeglarna.
Antagligen ett ganska bra alternativ i klassen, men inget för mig. |
5 |
 |
Yamaha
MT-01 (2005, 135 000 kr)
Många verkar uppleva MT-01an som gigantisk stor och med en massa vibrationer.
Kommer man från en ST1300 känns den ganska liten och smidig! När
man sätter sig
i sadeln känner man faktiskt lite likheter med FZ6 - men ett par nummer
större
och bekvämare. Tills man startar motorn! Här är det roligt
från
tomgång
upp till 4000 varv! Ljud, känsla, vridmoment och vibrationer är helt
rätt. Men efter 4000 rpm händer
tyvärr inget mer. På en motorcykel som egentligen mest är en
stor motor med lite ram omkring förväntar man sig lite mer effekt
på toppen.
90 hk ur 1700 kubik skulle vara lite till och med i en personbilsmotor. Att
erbjuda dyra trimsatser till en redan dyr motorcykel för att få ut
lite mer ur motorn känns snålt.
Man
sitter överraskande skyddad för vinden. Inte samma vindtryck
i hög fart som på den lika vindskyddslösa FZ6 jag
provade strax innen. Men vindtrycket i motorvägsfart är ändå jobbigt
i längden. Går
annars "relativt" lugnt och mjukt i landsvägs/motorvägsfart
enligt mig. Motorn vibrerar och lever, men det ska den göra.
Backspeglarna är
däremot närmast oanvändbara
på alla varv - vibrerar förtvivlat. Mycket rolig och mycket
"vill ha-känsla", men den täcker inte in de användningkrav
jag har på en motorcykel. Två åker man antagligen
bara mycket korta sträckor. Över huvud taget inget att åka
långt
med. Bränsletanken är
liten, sadeln är hård, det verkar vara omöjligt
att hänga
på ens
små mjuka packväskor och vibrationerna blir nog lite jobbiga
i längden. Och som andra leksak för kortare turer är
den alldeles på tok
för
dyr.
|
8 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|