|
Jag
blev ägare till Hondan i slutet av januari 2004. Ingen typisk månad
att slå till på motorcykel när man bor i Norrland och snön
ligger djup.
En av anledningarna var att Ingela helt överraskande väckte
mig en vinternatt och hade en idé. Vi skulle åka på fågelkurs
på Öland till sommaren och göra resan dit på motorcykel.
För att kombinera våra intressen. En strålande idé
tyckte jag, även om jag var lite osäker på om jag drömt
det hela när jag vaknade på morgonen. Hon hade varit mycket tydlig
om att hon inte tänkte åka motorcykel tidigare.
En annan
anledning var att hon aldrig gillat BMWn. Den har ju också ofrånkomligen
vissa brister när det gäller skydd mot vind och väder. Ska
man åka två på långtur är detta en inte oväsentlig
punkt.
Den tredje anledningen var att vi råkade springa på en
knallröd ny ST 1300 av årsmodell 2002 till bra pris i samband
med att Marin & Fritid (tidigare återförsäljare av Honda
i Umeå) hade totalutförsäljning i slutet av januari. Ingela
tyckte den var mycket snygg och vi var överens om att den skulle vara
mer praktisk och bekväm på långtur än BMWn. Dagen
efter fick jag ett priserbjudande på Hondan och efter lite prutningsdiskussion
hade den fått en ny ägare.
Det är förstås lite som att köpa grisen i säcken
att slå till på en motorcykel mitt i vintern. Jag hade i och
för sig provkört just en 02a ett och ett halvt år tidigare,
men den hade inte satte så stora spår i minnet, mer än
att den var stor, snabb och bekväm.
Helt oövertänkt var det i och för sig inte. Jag har
hyfsad koll efter att ha läst de flesta tester och jämförelser
med konkurrenterna Yamaha FJR, BMW R 1150 RT och K 1200 GT – både
i MC-tidningar och på webben. Hondan verkar ha vunnit de flesta jämförelser
och sades vara det ultimata alternativet för touring även om Yamahan
kunde kännas smidigare och sportigare. Många verkade ändå
föredra Hondan på kurviga vägar och prestanda är i
stort sett likvärdiga. Det är mest Hondans större kåpa
med bättre vindskydd som gör att den upplevs klumpigare, långsammare
och mindre sportig. Förutom att den väger mer. Jag hade också
provkört alla dessa under de senaste två åren.
Eftersom Hondan är min nuvarande hoj finns mina samlade intryck,
modifieringar och annat under en egen knapp
i menyn.
|
|