Några resor
Sverigeresan 2004, del 3 1
juni (forts) |
![]() |
|||||||||||||
Förbi Ystad och via diverse småvägar (det spelar egentligen ingen roll vilken väg man tar i Skåne, missar man en korsning är det bara att ta nästa för att komma dit man vill) kom vi så småningom till Skäralid i Söderåsens Nationalpark (söder om Ljungbyhed). Vi svängde av mot nationalparken och befann oss helt plötsligt i en fantastiskt fin bokskog med en asfalterad väg som slingrade sig uppför åsen. Skäralid är en skåra som går tvärs genom åsen. När man tittar ner över dalen/skåran finns inte ett hus eller en väg så långt ögat når. Det känns nästan som att se ut över en mäktig regnskog i någon helt annan del av världen. Hit vil jag fler gånger med mer tid. ![]() |
![]() ![]() |
|||||||||||||
|
||||||||||||||
|
![]() |
|||||||||||||
Efter att ha hämtat resten av packningen i campingstugan åkte vi norrut längs kusten. Lunchmacka i på ett café i Båstad och sedan till Varberg för att hälsa på min bror Sören. På kvällen åkte vi vidare till Alingsås och min pappa Birger och Lilly. Där tillbringade vi också följande dag. |
![]() |
|||||||||||||
4 juni Fredag blev en "historie- och Arn-dag" i Falköpingstrakten. Vi började med ett stopp vid Knapagården i Jäla, pappas födelsegård där jag tillbringat många sommarveckor som liten. |
![]() |
|||||||||||||
En av de 240 gånggrifter som finns runt Falköping.
|
![]() |
|||||||||||||
|
![]() |
|||||||||||||
Gudhem, Gestilren, Kungslena, Varnhem, Axvalla, Skara, Forshem, Arnäs (Årnäs) är några av de platser som blivit kända genom Jan Guillous böcker om Arn och tiden när Götarnas och Svearnas riken blev Sverige. Vi hann med att besöka eller åtminstone passera de flesta. I Skara öppnade sig himlen och regnet vräkte ner. Höll bara i sig någon timme som väl var.
|
![]() |
|||||||||||||
|
![]() |
|||||||||||||
5 juni Fika nära Läppe vid Hjälmaren. Nedan småvägar nordväst om Västerås. |
![]() |
|||||||||||||
Summering Bränsleförbrukningen hamnade på osannolikt låga 0,51 under resan. Trots passagerare, full packning, en hel del vägar i motorvägsfart+ och en hel del andra på låga växlar på småvägar. Ändå klart mindre än vid hemmakörningen. Egentligen är motorn rejält "overkill" när man kör som jag gjort här. Varvräknaren är sällan över 5000 varv. Börjar nästan
fundera på om det kan finnas något alternativ till Hondan
i någon touringutrustad glidare. Ibland känns Hondan lite väl
praktisk – nästan tråkig. Saknar lite dunk i motorn och
mer öppen design. Men det är svårt att hitta en "modern"
ren och välutrustad glidare som både är snygg och fungerar
på längre körning. Stilidealen är tyvärr lite
väl mycket retro med plåt, krom, fransar och nitar utan praktisk
funktion. |
![]() |
|||||||||||||
Tillbaka | ||||||||||||||