Sport
/ Bushoj / Streetfighter / Roadster
Jag börjar med de fyrcylindriga
japanarna.
Personligen
tycker jag att fyrcylidriga sportiga motorcyklar i regel känns
lite karaktärslösa. De mindre motorerna är
ofta högvarviga med dålig kraft på låga
varv. Men det är kanske delvis en fördom… Alla
Japanska tillverkare har både medelstora (runt 600) och
lite större
(runt 1000) motorcyklar i denna kategori. Här är de mest
intressanta enligt mig, men jag har inte provat så många.
|
Honda
CB 600F Hornet / CB 900F Hornet (75 000 / 90 000
kr)
Ser lite bleka ut, men lär vara roliga, lättkörda
och snabba.
600F
har delvis ny design 2005. Båda har fått lägre prislapp. |
 |
 |
Yamaha
FZ6-S / FZ6 Naked (80 000-
76 000 kr - provkört)
Ny version av Fazer (som den kallas på alla marknader
där inte chokladtillverkaren har ensamrätt till namnet)
för 2004. Finns både med och utan toppkåpa. Den
nakna ser betydligt tuffare ut men är kanske inte lika praktisk.
Snygg design.
Yamaha
FZS 1000 (Fazer) (102 000 kr)
1000-kubikaren är samma som tidigare. Försedd med en "gammal"
R1-motor och bekvämare körställning än racehojen.
|
 |
 |
Kawasaki
Z 750 / Z 1000 (80 000 /
104 000 kr)
En vasst designad bomb som slog ner i 1000-kubiksklassen
2003.
Kom
även i ett lite enklare utförande som 750-kubikare till
2004. |
 |
 |
Några lite mer spännande Europeiska busar |
|
Triumph
Speed Four (600) (79 000 kr)
Sticker ut betydligt mer än Japanarna. Har också
den en cylinder för mycket… Men vilken tuffing!
Triumph
Speed Triple (1050)
(110 000 kr - Ny
2005)
Mycket prestanda och rått utseende. Precis som det
ska vara. En till stora delar ny modell till 2005 med ännu
råare
utseende, lite större
motor och en del annat. Känns lite avhuggen.
|
 |
 |
KTM
990 Super Duke (1000)
(114 000 kr - Ny 2005)
En ny tuff landsvägs-KTM. Så mycket mer bus än
så här är det nog svårt att hitta. |
 |
Ducati
Monster 620ie S / 800 ie S / 1000 ie S (80 000–105
000 kr)
Läckert utseende och ljud. Den första Monstern
kom redan på 90-talet och skapade genren med nakna motorcyklar
där man medvetet visade ram och motorkonstruktionen utan ”förskönande”
plastbitar. Jag föredrar nog de större monstren. Finns med
och utan en liten kåpbit över lampan.
Ducati
Monster S4R (130 000 kr)
Ett riktigt värstigmonster. Motorn från sporthojen
996.
|
 |
 |
Aprilia
RSV 1000 (115 000 kr - provkört)
Aprilia har inte riktigt tilltalat mig, tills jag
fick möjlighet att provköra den här. Grym helt
enkelt! Fantastisk motor med karaktär (V-twin) som drar
från
3500 och upp till närmare 10000 rpm med
ett accceleration som nästan känns lite för
häftig för mig.
Suveräna bromsar, tuff design, läckra detaljer, vettig
körställning,
... Finns inte så mycket mer att önska om man är
ute efter en häftig street fighter.
|
 |
MV
Agusta F4 Brutale S (169 000 kr)
Namnet säger det mesta. MV Agustas racehoj i naken version,
något mer civiliserad motor för att passa den mer upprätta
körställningen. Dyr, snygg och exklusiv.
Benelli
TNT (140 000 kr)
Ännu brutalare och exklusivare än Brutale.
En ilsken insekt med extrema detaljlösningar. Har inte
sett den på riktigt. |
 |
|
 |
Buell
Lightning XB12S (130 000 kr - provkört)
Inte europeisk, men en buse. En stor vibrerande
HD-motor i en mopedstor extrem sportram med bränsletanken
i ramen och oljetanken i svingen. Vissa detaljer är rena konstverken,
medan andra ser ut att vara köpta på närmaste leksaksaffär.
Den är otroligt liten, trots att den är helt naken ser man inte
framhjulet från förarplatsen. Sadel/tank ger dåligt
stöd både vid acceleration och inbrimsning, så det krävs lite
ansträngling att hålla sig på plats. Inget man vill åka
längre sträckor på.
|
 |
Över till den lite lugnare MC-alternativ |
BMW
R 850 R / R1150 R (100 000 /
117 000 kr - provkört)
R för Roadster. Snygg, smidig, prisvärd och
mycket allround BMW. Komfort, väghållning, kvalitet,
ABS, servobromsar, katalysator, billig försäkring och
det mesta man kan önska
sig i övrigt. Men 2005 känns som ett mellanår för R eftersom
den inte förnyats som syskonen GS, ST och RT.
R1150
Rockster (122 000 kr - provkört)
En lite tuffare variant av roadstern. Mest utseendemässiga
skillnader.
|
 |
 |
Moto
Guzzi Breva V 750 / V 1100
(80 000 / 120 000 kr - provkört)
En ny generation Guzzi med ett betydligt mer civiliserat utseende
och uppträdande än den gamla generationen Guzzi – men ändå absolut
Guzzi. V1100 är snygg och lite annorlunda tycker jag. |
 |
 |
Moto
Guzzi V11 Café Sport (140 000 kr)
Guzzi har haft lite knagglig import till Sverige via Piaggio.
Från och med hösten 2004 har Aprilia tagit över
och nu tas alla modeller in igen - även de otroligt läckra "gamlingarna" V11
Sport (Naked, Le Mans och Café). Min favorit är Café med
lite högre styre som förhoppningsvis gör att man
sitter lite bekvämare samt en liten toppkåpa. Öhlinsdämpare
och andra läckra detaljer. Mycket "vill ha-känsla" i den här. |
 |
Yamaha
BT1100 Bulldog (94 000 kr - provkört)
Motorn från glidaren Drag Star i en lite sportigare
inramning. Snygg, rolig och lättkörd. Den har ett läckert
ljud, men lite klent varvtalsområde och visst skulle den
må
bra av något tiotal hästkrafter till. Ny sadel, instrument
och styre är några nyheter till 2005.
|
 |
Ock så slutligen ett par värstingar till |
|
Yamaha
MT-01 (135 000 kr - Ny
2005 - provkört)
Och här är svaret på önskningarna angående Bulldoggen.
Mer motor, mer sport, mer känsla. Kanske inte snygg men otroligt
grym. 1700 kubik och 150Nm vid 3750 rpm!
Mina
motorcykelideal
är 2 cylindrar - helst i V-form - mycket vrid, känsla
och personlig stil samt körbarhet. Och utan onödigt
krom, fransar, fötterna
i vädret och annat som ingår i glidarstilen. Plus
möjlighet
att slänga på väskor och åka långt
emellanåt och ta med passagerare.
Tyvärr
är de sista punkterna inget som stämmer med Yamahas
syn på en
läcker livsstilshoj. För
dyr och opraktisk som enda hoj om man vill kunna åka två och
ha lite packning med sig. Samma motor men i en något mindre
extrem förpackning och med möjlighet att hänga
på ett par väskor vid
långtur och jag skulle byta bort Hondan - kanske.
|
 |
HD
Street Rod (? kr- Ny 2005 -
provkört)
HD börjar sälja 2006 års
modeller redan i år(?!).
En av de mest intressanta nyheterna är Street Rod - en sportig
variant av
V-Rod. Huvudkänslan i designen är
kvar men effekten är ökad
till 120 hk och körställning och utstrålning är klart sportig mätt
med HD-mått.
Men det är en lång och stor motorcykel som inte har så mycket gemensamt
med Buell här ovan. Otrolig motor - både ljud, vrid och
effekt imponerar.
|
 |