Några resor

Svartisen runt 2004
del 3

Svartisen runt 2004, del 3

På morgonen tog vi en promenad ut på ön Forøy och åt frukost på en klippa med vidunderlig utsikt.

Sedan blev det helt plötsligt bråttom att hinna med färjan över fjorden till Ågskardet.

Mellan Jektvik och Kilboghamn är det en ganska lång färjetur. Ett trevligt avbrott i körandet i den varma solen. Känns lite som Medelhavet.

En bit efter färjan svängde vi av väg 17 och åkte ut mot Tonnes där vi hittade en klippa att sola på en stund. Det var tänkt som ett lunchstopp, men det kändes för varmt för mat.

I bakbrunden syns Hestmanøy.

Ön Aldra och det med norska mått ganska öppna och flacka fastlandet mitt emot gav ett trevligt intryck. Öppet och ljust, men ändå med imponerande berg, nästan som en vulkankrater mitt på ön.

Utsiktsplats strax norr om Stokkvågen.

Nu började det bli sent på eftermiddagen och vi hade fortfarande inte fått någon lunch. Vi bestämde oss för att leta efter ett hamburgerställe eller liknande. Inte så lätt att hitta i små samhällen så vi satsade på Mo i Rana. Vilken stad!. Efter all orörd natur och vackra vyer blev Mo i Rana en chock. Bara indusrtiområden och rykande skorstenar. Skulle kunna vara någon sliten rysk stad. Vi hittade till slut en öppen Pizzeria som räddade oss från svälten. Med mat i magen åkte vi norrut längs E6an och sedan upp mot Svartissjön.

Efter en het dag kändes det nästan skönt att "bada" och skölja av sig i femgradigt smältvatten från Svartisen. Men det gjorde ont i fötterna.

Längst bort skymtar forsen med smältvatten. Man kan åka en turbåt över sjön och sedan följer en några kilometer låg vandring upp mot en av Svartisens största "armar".

Vi sov över på den något primitiva campingen, men på morgnen bestämde vi oss för att skippa Svartisen och bege oss hemåt.

Efter ett trevligt besök hos vänner i Tärna och en fantastisk middag, följde en ganska händelselös transportsträcka hem.

Totalt blev det 156 mil på fyra dagar. Allt fungerade utmärkt. Bränsleförbrukning 0,52 l/mil (!) och totalkostnad inklusive driftskostnader, färjor, övernattningar, mat och lite småinköp strax under 2000 kr för oss båda. Billigaste Norgeresan jag gjort!