|
Om
motorcyklar
En
bil är en bil. Det finns små och stora bilar, men de flesta
fungerar ungefär lika bra för att transportera sig själv
och sina vänner till olika platser. En bil är praktisk när
man ska storhandla eller flytta saker. En bil fungerar lika bra i alla
väder. Allting är uttänkt och praktiskt och den standardutrustad
med allt man behöver från farthållare till mugghållare.
En del entusiaster
sätter på stora fälgar och lågprofildäck som
får bilen att se häftigare ut. Men den är fortfarande
likadan som tidigare, förutom att det bullrar lite mer från
däcken när man kör. En del köper en speciellt designad
bil för att sticka ut, men förutom designen är det fortfarande
samma konstruktion. En del köper bil med stor och effektstark motor
som klarar att accelerera från noll till hundra på åtta
sekunder istället för elva. Vilken skillnad! Eller?
Motorcyklar
är annorlunda. Ungefär som båtar. Det finns båtar
för alla slags människor som gillar vatten. Från
små segeljollar och kanoter till stora familjesegelbåtar och
lyxiga trevånings motorbåtar med teve och balkong. Man använder
sin båt på helt olika sätt.
En motorcykel är också olika saker för olika ägare.
För en del är det en livsstil. De flesta i den kategorin kan
inte tänka sig något annat än HD. Åtminstone ska
det stå Harley Davidson på motorn resten kan man bygga
själv.
Andra ser motorcykeln som ett smidigt sätt att ta sig till jobbet.
Enkelt att smita förbi köer och dessutom har man lite roligt
på köpet.
En del tycker att idén med motorcykel är att busa runt på
små grusvägar, skogsbilvägar eller kanske till och med
på en crossbana.
En del vill upptäcka nya vägar, platser och människor och
har upptäckt att det bästa sättet att gör det är
på en motorcykel. Dessa köper en stor touringmotorcykel med
skyddande kåpa och väskor eller en så kallad äventyrshoj
om målet är Afrika eller Nordkap snarare än Europa.
Andra tycker att det enda nöjet är att köra fort på
små kurviga asfaltvägar eller på en asfaltbana och köper
en så kallad plastraket, dvs en sporthoj som de inte har råd
att försäkra. En del av dessa tycker att det är fräckare
att visa motor, ram och annat tekniskt och köper en naken bushoj
utan kåpor.
Många de flesta enligt försäljningsstatistiken
tycker att känslan av att glida fram genom landskapet, känna
fartvinden i ansiktet och vibrationerna och mullret från en stor
V2-motor är själva grejen.
En del vill mest visa upp sig i stan. Beroende på preferenser fungerar
en sporthoj, bushoj eller en glidare lika bra.
Och så finns det de som helst renoverar gamla veteraner eller bygger
om sina motorcyklar. För dem är skapandet, tekniken och ägandet
i regel huvudsaken inte körningen.
Och apropå de som köper en bil med stor motor för att
känna suget vid acceleration. De flesta nya motorcyklar accelererar
från noll till hundra på under fyra sekunder. Inte ens en
Porsche 911 GT2 för närmare två miljoner hänger med.
Även en slö glidare är betydligt snabbare än de flesta
bilar.
Att det går att köpa sådana prestanda för fem procent
av pengarna kan vara en anledning till att det är roligt med motorcyklar.
För mig är det ändå känslan av att vara en del
av fordonet och åka igenom landskapet istället för att
titta på det genom vindrutan i bilen viktigare. Liksom samhörigheten
med andra motorcykelåkare och den mångfald av motorcyklar
och förare man hittar.
En del extrema sporthojsfantaster liksom fanatiska HD-åkare visar
ibland en oförståelse eller rent av förakt för dem
som fastnat för andra typer av motorcyklar. Ungefär på
samma sätt som det finns en rivalitet mellan seglare och motorbåtsfolk.
Dumheter tycker jag. Det är ju just mångfalden som gör
motorcykelhobbyn så omväxlande. Byt motorcykel och du upptäcker
ett nytt sätt att använda den.
|
|