Comet 29 profil Comet 29 - inredning

Sittbrunn

Den mesta tiden tillbringar vi i soffan på ”uteplatsen”. Förhoppningsvis ”nercabbat” men det är trevligt att sitta här även med kapellet uppfällt. Soffan i aktern går att lyfta bort när man vill ner i ”gäststugan” (akterruffen).

Middag på uteplatsen

Kylskåpet

Vi fäller fram stolen för att komma åt kylboxen. Under fotpallen till förarplatsen finns ett stort utrymme för konserver och annat.

Toa

Toaletten fick lite mer trä och hyllor. Bakom toan finns en lucka till ett stuvutrymme för handdukar och annat.

 

 

 

 

 

 

 

 

Motobädd

 

 

 

 

 

 

 

 

Nytt pentry

 

När vi köpte båten var allt invändigt trä i bedrövligt skick. Trappan till förruffen var trasig, stuvfack såg ut att vara uppsågade på fri hand med sticksåg och den stora uteplatsen hade bara en sittbänk av trä och ett litet bord.

Under vintern gjorde vi ritningar på en delvis ny inredning, med fler sittplatser, stuvfack, hyllor och bord för att utnyttja utrymmena smartare och göra båten mer praktisk och ”hemtrevlig”. Under våren målade vi och klädde om hela båten invändigt från mattor och väggbeklädnad till tak, ersatte fult och skadat trä, byggde en ny stor och flexibel U-soffa i sittbrunnen/uteplatsen, byggde en ny förarplats och gömde det mesta av den synliga plasten med trä. Nya gardiner, armaturer, ventilatorer och instrument gjorde slutligen att vi nästan fick en ny båt invändigt.

 

Styrplats

  Instrumentpanelen är uppfällbar. Under den finns båtens säkringar lätt åtkomliga. Instrumenten sitter i snabbfästen vilket gör det enkelt att plocka lös dem när vi inte är ute.
Ruff

  U-soffan i "storstugan" kan lätt göras om till en mycket rymlig dubbelbädd. Längst fram finns en stor extrabädd.
Ruff

 

Vi gjorde en ny fällbar trappa till förruffen. Bakom den finns ”björnidet” en krypkoj som också fungerar som stuvutrymme för madrasser och sängkläder.

Garderoben snyggades till och fick några nya praktiska hyllor upptill.

Koj

 

Björnidet.

Köket

 

Köksdelen är OK, men arbetshöjden i lägsta laget.
Längst till vänster skymtar instegspallen som underlättar insteget i båten och dessutom fungerar som sophink och extra sittplats.

Kylboxen finns under passagerarstolen vid förarplatsen. Under den en låda för tallrikar, muggar och glas

Akterruff

Akterruff

 

Akterruffen är förvånansvärt rymlig. Vi gjorde nya hyllor längs skrovsidan och ovanför kojerna.

Motorbyte 2000

När vi köpte båten satt det en V8-diesel i båten. Den lät fint men rök, luktade illa och drog mängder med olja. Hösten 1999 insåg vi att den krävde renovering, men tyvärr råkade vi ut för en fullständigt oduglig motorreparatör som aldrig fick något gjort trots ideliga påstötningar. När hela vintern gått och våren närmade sig fick vi veta att motorn var så sliten att den inte gick att renovera och vi uppmanades att köpa en ny. Efter en snabb undersökning av marknaden hittade vi en fyrcylindrig Solé-diesel till rimligt pris och ”reparatören” lovade att fixa den på plats.

Nu började etapp två av mardrömmen att ha att gör med en oduglig hantverkare. Veckorna gick och inget hände. Han vägrade svara i telefon. När större delen av juni passerat hade han slutligen lyft i motorn och placerat den långt bak i aktern så att den dessutom stack upp en decimeter genom durken. Nu började tålamodet ta slut och när jag slutligen fick tag i oduglingen förklarade han att han inte ville ha med oss att göra eftersom vi var så besvärliga och ville ha någon slags gräddfil, när han hade så många andra jobb att ta hand om. Sanningen var väl att han insett sin begränsning och att han aldrig skulle få motorn på plats. Vi stod med andra ord med en båt och en ny motor som inte satt ihop och som till synes inte passade!

Efter ett besök på Clas Ohlsson för att köpa en lyft, passade vi in motorn på en vettig plats, mätte och ritade och kontaktade en kompis med svetskunskaper. Vi kom fram till att det inte skulle vara några större problem att tillverka lämpliga motorfästen och några dagar senare var det klart och motorn på plats. (När vi ändå hade motorn upplyft passade vi också på att rengöra, måla och isolera motorrummet.)

En annan kompis förmedlade kontakt med en finmekaniker som åtog sig att fixa en förlängning av propelleraxeln. Axeln är delad och ledad i vibrationsdämpare, vilket innebar att det ”bara” var att förlänga axelstumpen närmast motorn. Mekanikern förklarade att det inte gick att svetsa en förlängning eftersom det skulle leda till obalans, men att ett utvändigt rör med greppassning och låsning med en genomgående pinne skulle hålla utan problem. Det gjorde det också ända fram till hösten 2004, då sprinten gick av och axeln började slira. Vi har nu svetsat ihop axeln vilket fungerar perfekt. Inte mer vibrationer än tidigare.

Tur att man har vänner…

 

Nytt pentry 2014

Kylboxen har alltid dragit mycket ström och med åren blev den mer eller mindre oanvändbar eftersom den bara gick att köra när motorn var igång. 2013 byggde jag om den och bytte kompressor och efter det har vi helt plötsligt en mycket användbar kylbox som fungerar flera dygn utan batteriladdning.

2014 var det dags för nästa projekt. En gaslåga på spisen hade varit ur funktion i ett par år och eftersom hela pentry-skåpet varit lite opraktiskt, bestämde vi oss för att bygga ett nytt. En ny dubbellågig gasspis, En stor ho med engreppsblandare, 6 cm högre arbetsbänk och fem rejäla lådor på skenor istället för luckor blev både snyggare och mer praktiskt. Men det var inte något lätt bygge eftersom det inte finns så många raka ytor i en båt att utgå från. Det som är kvar att fixa nu är en förlängning av arbetsbänken som man kan fälla upp vid matlagning och disk.

Ett nytt kapell och en ny matta på durken bidrar också till att inredningen känns fräschare.